Acute tubulusnecrose p 19

Live forum: /viewtopic.php?t=13775

Anonymous

02-04-2008 17:27:16

Kliniek:
In de herstelfase zal de diurese het eerst terug op gang komen, pas daarna ook de nierfunctie
--> wat bedoelt men hier mee? En hoe kom je zo aan die poly-urie?

Behandeling:
waarom is het zo belangrijk dat de patiŽnt niet in anti-diurese gaat?
waarom ca-instroomblokkers?

Oebechet

25-05-2008 07:56:02

anti-diurese vermijden om de contraststof niet te laten opstapelen

Oebechet

25-05-2008 07:58:04

herstel van de diurese: opnieuw filteren
de nierfunctie kan achterkomen: nog geen reabsorptie

dus netto kŗn polyurie optreden

Andromeda

25-05-2008 11:35:28

Ik dacht nochtans dat 'nierfunctie' net de GRF op zich was? Onafhankelijk van reabsorptie?
Ik vond het ook iets raars, het enige wat ik kan bedenken is een variant op de uitleg hieronder: als de verstopping van de tubuli en de backflow doorheen de tubulaire wand opgelost is, kan er weer urine door. De nierfunctie is nog laag, er wordt dus veel minder dan anders gefilterd. De tubuli werken blijkbaar ook nog niet goed (en kunnnen dus niet goed reabsorberen), dus wordt dat kleine gefilterde beetje gewoon doorgelaten en is er dus toch diurese. Normaal filteren we 180 l per dag hť, dus stel dat we nu maar 5 l filteren (wat een ferme vermindering van de GFR en dus de nierfunctie is) en die volledig doorlaten, dan is er dus wťl diurese, en produceren we zelfs meer urine dan normaal (poly-urie). Niet? :(

stientje

25-05-2008 12:19:06

ik heb ergens staan dat de diurese eerst herstelt, dus dat er weer meer gewaterd wordt, zelfs polyurie kan ontstaan
maar dat het serumcreatinine nog niet daalt

de nierfunctie, het bloed zuiveren van afvalstoffen, herstelt dus pas later

verdere uitleg mis ik ook wel :)

Andromeda

25-05-2008 15:22:23

jamaarja, geen urineproductie zonder filtratie van bloed (= nierfunctie) toch?

oepsie

26-05-2008 17:39:24

ik heb uit de les met een uitroepteken staan dat een behouden diurese niet gelijk staat aan nierbestaan
De nier staat niet alleen in voor filtratie van bloed maar ook voor productie van verschillende hormonen en de waterhuishouding en die kunnen nog niet in orde zijn. (maw ik denk dat er weer via de glomeruli wel wat wordt gefilterd maar dat er niks wordt geabsorbeerde, geexcreteerd enz. via de tubuli)

*Loesje

27-05-2008 19:50:19

Nierfunctie = filtratie thv glomeruli + absorptie(secretie) thv tubuli

( ja ok plus hormonen)

maar wij gebruiken meestal GFR (filtratie) als nierfunctie omdat de meeste pathologiŽn glomerulair zijn.

MAAR uitzondering daarop is tubulusnecrose, waar de verstoring van de nierfunctie dus vooral ligt in het feit van minder reabsorptie/excretie (ma toch vooral nettoreabsorptie)

allez zo had ik het begrepen uit een van de laatste POKC's...

*MOD* ok nu snap ik het zelf nie meer: blijbkaar ging dat van nierfunctie= gfr + tubulaire dysfunctie toch over een GLOMERULAIR probleem..
En dat ge dus een Nefrotisch syndroom kunt hebben zonder dat GFR gedaald is...

Hmmzz,

miss sangria

30-05-2008 09:36:57

K vind het toch ook maar wa raar allemaal. K zou bv ook denken dat bij acute tubulusnecrose GFR ni daalt, omdat er niks aan de glomerulus is maar aan de tubuli (allť, zo begreep ik dat), maar blijkbaar dus wel daling GFR. Iemand hier een verklaring voor?

*Loesje

30-05-2008 09:39:58

zou het niet iets zijn ind e aard van : die tubuluscellen sterven af, oblitereren het lumen ---> retrograde drukstijging in hele urinaire ruimte --> het verschl tussen de cap glom druk en de hydrostatische druk in urinaire ruimte wordt kleiner en aangezien dit de drijvende kracht is voor filtratie, neemt deze ook af.

tis wel maar een ideetje he...

miss sangria

30-05-2008 10:50:19

Das toch juist hŤ, da GFR daalt bij tubulusnecrose, want k had da precies ergens gelezen maar nu vind ik dat weer nergens terug. Maar als het zo is dan kan ik me vinden in die verklaring, leuk om te lezen dat er nog iemand van die gedachtenkronkels maakt om toch maar aan de nier aan uit te kunnen :)

*Loesje

30-05-2008 12:41:32

lol, dŗt weet ik nie of dat juist is:)

nu schie tmij er iets te binnen... ATN kmt vaak voor nav lang bestaand PRERENAAL nierfalen! Dus dan is 't logisch dat gfr gedaald is!! (en mijn verklaring dus mss voor nx verzonnen, snif)

maar of 't ook gedaald is bij toxische ATN weet ik dus niet he;)

inewesthovens

03-06-2008 19:42:00

Hť, waar staat dat bij ATN de GFR afneemt? Vind da nergens terug, wel dat de diurese afneemt...

miss sangria

04-06-2008 07:20:20

K heb da is gelezen in ne casus op google, ma vind het ook nergens in de cursus, ma k heb eigenlijk altijd aangenomen dat acute nierinsufficiŽntie daling van GFR is, tot ik er dus over begon na te denken....

inewesthovens

04-06-2008 07:51:37

Ik denk dat dat geen GFR-daling geeft, maar de nierfunctie aantast thv de tubuli...

miss sangria

04-06-2008 08:14:35

Ah, en hoe weten ze dat dan? Want k dacht dat acute tubulusnecrose nog wel wa voorkwam, en bij nierfuntiebepaling hebben we gezien dat tubulusfunctie bijna niet wordt bepaald?

inewesthovens

04-06-2008 08:21:20

Ma zou da ook nie effect hebben op de creatinineklaring?
Allessinds wel op de water- en zouthuishouding. (oligo-anurie, overvulling, ionenstoornissen)
Ik denk toch dat een heel aantal nefronen afunctioneel zullen zijn en dus zal de GFR ook wel dalen.

Pfffft kheb 't gevoel da'k 't allemaal nie meer kan bevatten :(

miss sangria

04-06-2008 09:09:44

Pakt da we besluiten dat GFR daalt en ni meer nadenken. :)

Maarten1

06-06-2008 20:42:21

Wow ben ff in de war.

Dus wij bepalen de nierfunctie adhv de klaring van creatinine, aangezien deze niet (of nauwelijks) wordt gereabsorbeerd/gesecreteerd stellen we de klaring gelijk aan de GFR gelijk aan de nierfunctie :) ? Maar als er dan iets misloopt in de tubuli zijn we dus niets met de klaring van creatinine? Deze kan dan perfect normaal zijn en dus een normale GFR geven, waaruit wij dan besluiten dat er een normale nierfunctie is?

Kan iemand hier aan uit?

dank u.

Cl0cKw1S3

06-06-2008 21:12:42

Wow ben ff in de war.

Dus wij bepalen de nierfunctie adhv de klaring van creatinine, aangezien deze niet (of nauwelijks) wordt gereabsorbeerd/gesecreteerd stellen we de klaring gelijk aan de GFR gelijk aan de nierfunctie :) ? Maar als er dan iets misloopt in de tubuli zijn we dus niets met de klaring van creatinine? Deze kan dan perfect normaal zijn en dus een normale GFR geven, waaruit wij dan besluiten dat er een normale nierfunctie is?

Kan iemand hier aan uit?

dank u.

klopt

Anonymous

07-06-2008 07:14:53

pfff is mij toch nog ni zo duidelijk...
hebbe wij da ERGENS duidelijk! gezien??
maw, ge moogt gewoon ni besluite da als uwe GFR normaal is, da dan uw nierfunctie ook wel normaal zal zijn?
En for once and for all : ATN geen stijging dan van GFR ?
(hoewel da per definitie valt onder ANI en dus snelle daling moe geve van uwe GFR ... :-s )

Anonymous

07-06-2008 07:15:50

daling dus van uwe GFR bedoel ik :-)

Emilie

07-06-2008 11:34:44

ik dacht wel daling van uw GFR...?
dat staat toch onder acute nierinsufficientie, dus zorgt dat toch voor daling?
amai, wat ne warboel...