Chronische nierinsufficiŽntie, blz. 25

Live forum: /viewtopic.php?t=14072

Anonymous

04-05-2008 12:28:32

bij de behandeling spreekt hij daar plots over een metabole acidose?

Hoe verklaar je die metabole acidose in het kader van die nierinsufficiŽntie ?

thomas v

10-05-2008 08:55:44

Cfr lessen van verhoeven:

Men noemt dat een 'azothemische' acidose: opstapeling van zure metabolieten en fosfaten die normaal renaal geklaard worden. Er is ook een factor hyperkaliŽmie: dat geeft shift van protonen naar extracellulair ťn vermindert de protonexcretie in de nieren (distaal: Na wordt gereabsorbeerd in ruil voor K ůf protonen)

Wsl zijn er nog veel andere factoren.

*Loesje

28-05-2008 10:02:29

Ik snap die factor hyperkaliŽmie niet:

IN het hoorcollege staat letterlijk:

Kaliumhuishouding
verminderde reabsorptie in distale tubulus (aldosterone)
toename van excretie via de darm

Aldosterone en excretie klinken toch allemaal heel HYPOKaliŽmisch.

(bij natrium snap ik dan ook weer niet waarom er tegelijk ANF en ALDO in werking is, da's toch totaal tegengesteld...)

pfft

wouter88

28-05-2008 19:54:58

hey,

die dia's uit het hoorcollege leggen de functionele compensatiemechanismen uit van de resterende tubuli. Het is echter niet omdat deze in werking treden dat ze er ook in slagen om de kaliemie weer op normale niveau te krijgen...

wat bij Na+ die ANP komt doen weet ik eigenlijk ook niet... een eventuele daling ervan zou ik nog begrijpen... iemand?

groetjes

*Loesje

28-05-2008 20:05:06

jaaaaaaaaaaa dankje! Dus dat is eigenlijk nog wat ze GOED doen he?

ttz door CNI krijg je hyperkaliŽmie en onze compensatiemechanismes probern dat te voorkomen?
(maar ze zullen falen en dus krijgt ge TOCH hyperK+)

That makes sense... maar alleen van die acidose is dan weer raar dat dat daar ook bij staat; dat heeft toch niks met die compensatiemechanismen te maken?!
(ik snap dus wel dat er acidose is he;) maar wat het in die slide doet bij compensatiemechanismes...hmmm)

Tja en ANF zou natuurlijk wel een compensatie kunnen zijn van een gedaalde GFR met teveel zoutretentie?
(en ja aldosterone werkt dat dan tegen zogezegd, maar dat helpt dan weer voor de kaliŽmie ofzo?)

enfin.. vaagjes.. maar toch bedankt alvast !

wouter88

28-05-2008 20:50:58

hey,

mja die dia's zijn nie echt duidelijk, je kan het mss toch maar beter als gevolgen interpreteren dan als echte compensatiemech, want slechts een paar compenseren blijkbaar...

- een van de kenmerken van chronische nierinsuff is dat de Na+ excretie per (intact) nefron stijgt. oa via ANP stijging (door overvulling), osmotische diurese (dit laatste veroorzaakt trouwens ook het verlies van concentratie en dilutie vermogen)...

aldosteron heeft hier volgens mij geen echte invloed (enkel voor K+ van belang)

- de mechanismen voor zuursecretie falen inderdaad, kunnen de verhoogde zuurbelasting per nefron niet volgen

had nog een vraagje: waarom wordt het RAA systeem eigenlijk juist geactiveerd bij CNI? kherinner me vaag iets dat renine secretie gebeurt door de niet functionele nefronen...

iemand?

groetjes