Examenvraag vorig jaar

Live forum: /viewtopic.php?t=14790

*Loesje

29-05-2008 22:02:01

vrouw, 28j, prote´nurie van 3g/d, creatinine 1,6 mg/dl, wil weten of ze later aan de dialyse moet, zoals haar vader en oom. Wat wil je nog weten uit anamnese voor een tentatieve diagnose te stellen?

Ok, iets familiaals dus. Polycystose geeft blijkbaar geen prote´nurie, voor DM is ze te jong eigenlijk om al nierfalen te hebben, dus ik dacht ALport.

Maar nu zegt onze lieve patholoog in zijn hoorcollege (IN TEGENSTELLING TOT DE CURSUS) dat ALport gÚÚn prote´nurie geeft , hoera!

Is er mss een of ander genie dat kan redenÚren wanneer je prote´nurie krijgt ofzo, want als de cursus en de slides nie 't zeflde zeggen, is 't nogal moeilijk.

miss sangria

30-05-2008 09:33:53

Ik volg de cursus, Alport lijkt me idd enige mogelijkheid en vermits er aantasting is van de basale membraan lijkt het me logisch dat prote´nen gaan doorkunnen.

Beep

03-06-2008 17:36:03

in de cursus staat inderdaad prote´nurie bij alport, en in een klinische les heb ik ook opgeschreven meestal prote´nurie bij ziekte van alport.
Maar op de slides van Van Damme staat er toch niet dat er geen prote´nurie is? enkel bij de dunne basale membraanziekte (slide met titel afwijkingen aan de basale membraan: te dun!) zegt hij dat er geen prote´nurie is, en in de cursus is er dan sprake van beperkte prote´nurie. Dus er is wel degelijk prote´nurie bij Alport, maar zowiezo staat bij beide ziekten, net als bij ziekte van Berger, hematurie op de voorgrond.

*Loesje

03-06-2008 17:41:58

Ik had dat er in 't groot bijgeschreven :D

Welja, misverstaan dan allicht als niemand anders het zo heeft, weer een raadsel opgelost!