Nierfunctie

Live forum: /viewtopic.php?t=14897

Kaartje

31-05-2008 19:09:27

OkÚ, ik ga nu vast een hele domme vraag stellen, en Vanrenterghem zou vast nog wel eens zuchten en fronsen als hij dit zou lezen, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk...

Wat wordt er nu exact bedoeld met de nierfunctie? Ik weet dat de nierfunctie bepaald wordt door het serumcreatinine/creatinineklaring, en dacht dus dat de nierfunctie de (glomerulaire) filterfunctie is. Maar: hoe kan je dan proteinurie hebben met een goede nierfunctie? Want als je filterfunctie goed is, komen er toch geen eiwitten door het membraan heen... Zijn dit dan tubulaire eiwitten ofzo, of waar komen die dan vandaan?

En je nierfunctie, zegt dat ook iets over je water- en zouthuishouding en je hormoonproductie (EPO, actief vitamine D)? Is dat ook ontregeld als je een verminderde nierfunctie hebt, of merk je dat alleen in je filterfunctie? En kun je ook een verminderde nierfunctie hebben zonder proteinurie?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer, zucht... Wie helpt mij? :oops:

inewesthovens

03-06-2008 12:31:20

Wat men bedoelt met nierfunctie is dus niet hoeveelheid die de filter tegen houdt (wat niet gefilterd wordt).
De functies van de nier zijn: glomerulaire filtratie, tubulaire secretie en absorptie en hormoonproductie.
meestal stelt men nierfunctie gelijk aan glomerulaire functie, de excretie van afvalstoffen (en dus niet het niet-filtreren van stoffen die je niet wilt filtreren zoals albumine,...). Te weinig of te veel filtratie kan idd je water- en zouthuishouding verstoren
Ik denk idd dat je prote´nurie kan hebben bij goede nierfunctie (bv bij overloopprote´nurie en bij tubulaire prote´nurie (vb. Fanconi)).
En ik denk ook dat je bij verminderde nierfunctie ook geen prote´nurie kan hebben: bv. hypovolemie -> bevloe´ng nier daalt -> nierfunctie daalt.

Verbeter mij als ik fout ben!

Wat ik mij wel afvraag: Waarom ga je de nierfunctie nagaan preoperatief (dmv serumcreatinine)? Want dan ga je toch naar nierlijden op zoek terwijl je bij nierlijden niet serumcreatinine mag gebruiken.
Of gaat men ook naar andere oorzaken zoeken zoals bv. hypovolemie?

Merci!

Ine

Cl0cKw1S3

03-06-2008 12:33:52

ik denk dat ze serumcreatinine gaan testen omdat het een vrij eenvoudige test is
ok, het is niet 100% betrouwbaar, maar het geeft toch al een goed idee over de nierfunctie van een dagdagelijkse patient...

inewesthovens

03-06-2008 12:46:52

Ahja, heb ik het dan zo goed begrepen?
Nierfunctie meten -> serumcreatinine (= goed voor patiŰntenpopulatie waarbij je eigenlijk gewoon "screent", bv preoperatief)
MAAR: niet volledig correct (spiermassa, vlees eten) dus om nauwkeuriger te kunnen meten bij patiŰnt waarbij je nierlijden vermoed:
-> creatinineklaring door 24 uurscollectie (corrigeren voor spiermassa en vlees eten)
-> omdat hierbij teveel fouten vaak berekende creatinineklaring (corrigeren voor spiermassa door leeftijd gewicht en geslacht, maar dan corrigeer je dus niet voor vleeseten?)

Ine

inewesthovens

03-06-2008 12:53:34

En wat ik ook zo vreemd vind:

Als het serumcreatinine stijgt, dan wilt dat toch zeggen dat de filtratie ervan daalt en dus dat er minder creatinine in de urine zit.
Hoe kan men dan nagaan of de 24u-collectie juist is door te kijken of er wel voldoende creatinine inzit?

Pffffffft!

*Loesje

03-06-2008 17:43:14

concentratie en hoeveelheid :)

jaja, tis niet de Ucr die ct is, maar de creatinurie: zijnde U * V !

inewesthovens

03-06-2008 18:48:21

Ahja! Nu snap ik 't, merci!
Dus als dan UxV constant is en Udaalt, dan neemt V toch toe?
Als da klopt snap ik 't helemaal! :wink: