Kliniek 09/04: ANI

Live forum: /viewtopic.php?t=15109

Anne86

04-06-2008 09:22:15

Ik heb daar bij de eerste casus (man met pre- en postrenale ANI samen) 2 mogelijke oorzaken van wanverhouding tussen stijging ureum en creatinine geschreven:
1) GI bloeding
--> dit versta ik
2) deshydratatie
--> hier heb ik jammergenoeg geen uitleg bijgeschreven, iemand wel?

Merci!!!

Neileve

05-06-2008 10:29:26

ureum: passieve reabsorptie, dus met het water mee,
creatinine: actief

inewesthovens

05-06-2008 12:30:19

Dat snap ik niet... kan iemand dat wat meer uitleggen?
Merci!

Anonymous

05-06-2008 17:40:29

Bij uitdoging (prerenale NI), gaat de nier zo veel mogelijk water en zout proberen bij te houden. Dit gaat oa gebeuren door het RAAS-systeem en andere systemen (ADH, .
Nu gaat dus water en NaCl worden opgenomen. Ureum wordt met dit water meegesleurd naar het interstitium en zo naar het bloed. De urine wordt meer geconcentreerd, en als je nog goed kunt herinneren van onze boek B&B, betekend dit dat de ureum concentratie ook hoger gaat worden in interstitium en dus ook gaat stijgen in het bloed.
Dit is dus passieve reabsorptie meegesleurd met het water.

Creatinine wordt enkel gefiltreerd door glomerulus.
Aangezien onze GFR gedaald is, gaat er dus ook minder afgegeven worden aan de urinaire ruimte. Voort is er ook nog een kleine actieve secretie in de tubulus. De productie van creatinine blijft wel constant, dus deze gaat dan gelijk stijgen.

Ik hoop dat dit allemaal een beetje duidelijk was, en is ook lang geleden voor mij, dus mss maar eens opzoeken in Boron & Boulpaep

inewesthovens

05-06-2008 18:51:15

Heel erg bedankt voor de uitleg!!!
Dus wat hierboven geschreven was, die "actief", dat staat voor "actieve secretie"?

Groetjes,

Ine

grietie

06-06-2008 21:52:36

en wat zorgt dat die actieve secretie van creatinine zorgt voor een gestegen ureum??? of heeft dit er niet meer mee te maken?