totale creatinine uitscheiding

Live forum: /viewtopic.php?t=15231

Anonymous

05-06-2008 20:13:16

helluuuuuuup!!!
'k zie heb even niet meer

in mijn nota's staat:
bij chronische nierinsufficiŽntie blijft de totale creatinine-uitscheiding per dag gelijk
bij acute nierinsufficiŽntie is dit niet het geval

Ken iemand dit toelichten aub
dankjewel!

Kaartje

15-06-2008 09:40:49

Weet iemand hier een antwoord op, want ik snap het ook nog steeds niet... Ik dacht dat je nierfunctie werd bepaald a.d.h.v. de creatinineklaring, maar die blijft schijnbaar constant bij CNI omdat je creatinineproductie gelijk blijft... Huh? :?

En nog een vraagje: hoe zit het nu precies met de fosfaatconcentratie in het bloed bij CNI? Want de tubulaire reabsorptie wordt geremd doordat je hyperparathyroidie hebt, dus ik zou een hypofosfatemie verwachten. Maar bij de behandeling van CNI staat dat je calcium gaat supplementeren, o.a. om fosfaat in het voeding te complexen, met een gunstig effect op de hyperfosforemie... ??

Anonymous

16-06-2008 13:36:59

Dat eerste snap ik ook nog steeds niet helemaal, maar jullie halen wel dingen door elkaar

U.V blijft constant di de creatininurie = productie vd spieren

DIT IS NIET DE KLARING

want die is UV/P

Dus P stijgt wel degelijk bij CNI, waardoor Cl daalt. Ik denk dat het alelmaal te maken heeft met de P een CONCENTRATIE is en geen hoeveelheid. maar echt helemaal aanvoelen hoe het nu zit weet ik ook niet.. Mss dat er met uw bloedvolume iets verandert dan??

Het tweede, die PTHstijging dient ter compensatie van een verhoogd fosfor (fosfaat? is da 't zlfde? :)) , maar die compensatie zal nooit voldoende zijn; dus ge blijft met een verhoogd fosfaat zitten. Dat is altijd de clue bij compensatiemechanismes: dat ze het niťt gecompenseerd krijgen meestal...