Casus BBQ

Live forum: /viewtopic.php?t=15461

Delirium

08-06-2008 19:32:05

Hop, net een gesprekje gehad met een 2e doccer en haar examencasus ging als volgt:

Een vrouw krijgt na een barbecue een acuut nierinsufficientie, leg uit:
°
°
°
?

Delirium

08-06-2008 19:33:51

Zei dacht als volgt: " BBQ -> VLEES -> EIWITTEN "

niet goed

't Was namelijk:
" GROENTEN -> KALIUM -> VERSTERKING HYPERKALIEMIE "

Ben ik de enige die da vergezocht vind ?

seppe

08-06-2008 20:05:27

:lol: sorry daar kan ik alleen luidop mee lache!
das toch ni serieus!!!
komaan da slaat toch op niks zeg!
en dan nog ik snap ni eens uw antwoord :-) , hyperkaliemie en da geeft dan ANI???

Maarten1

08-06-2008 20:15:46

Alle man, wie eet er nu op nen BBQ veel groenten dan ete toch juist veel vlees???

Delirium

08-06-2008 20:16:33

Ksnap het ook niet goed, hyperkaliemie is toch geen oorzaak van ANI?
Ksnap trouwens nog steeds niet goed van waar die hyperkaliemie komt.

Tom2000

08-06-2008 20:17:54

ja, maar vlees is volgens mij toch ook niet juist. De proteinen geven een verhoging van uwe GFR dat kan toch moeilijk tot een acute nier insufficientie leiden? Of zie ik iets over het hoofd?

Maar dit is toch ni echt serieus te noemen :), misschien heeft ze wel haar pollen verbrand, of iets verkeerd gegeten waardoor massieve diarree, of heeft ze zelf het vlees gebakken in de blakke zon en te hevig getranspireerd zonder compsenatoir voldoende vocht in te nemen...

En hyperkaliemie hoe leidt dat dan tot acute ni?

Misschien is het een beetje een strikvraag in de zin van dat vele mensen iets gaan beginnen vertellen over vlees...

Delirium

08-06-2008 20:25:10

Ksnappet ook ni!
Kvind uw diarree- en zweettheorie wel extreem goed :D
Misschien ook wat teveel gedronken en is ze door het vele plassen nog wat extra uitgedroogd!

seppe

08-06-2008 20:25:40

misschien had een vuile snodaard wel wat zware metalen gepompt in de sladressing en heeft ze daarop een ATN gedaan...

Toch overduidelijk dat em daarop doelt !

en idd, wie eet er nu groente op nen bbq :-)

SeppeDC

08-06-2008 20:54:26

volgens mij was dat zo ne grote bbq uit steen die omver is gevallen. dan heeft ze daar een paar uur onder gelegen met massieve spierafbraak tot gevolg (en stijging van myoglobine), leidend tot ANI. en dat van die groenten is idd goe gevonden :)

Tom2000

08-06-2008 21:04:49

Ne mens zou als em zo'n vraag krijgt toch al die idiote mogelijkheden moeten opsommen hé... :)

Misschien heeft ze wel gelikt aan het loden onderstel van de BBQ...

*Loesje

08-06-2008 21:13:49

of er zat antibiotica in de kipjes...

toxic :shock:

Sjaap

10-06-2008 21:05:13

Ik had een soort gelijke vraag vandaag. Dan wel bij een man met terminaal nierfalen en hemodialyse die naar een bbq was geweest en dan last kreeg van spierkrampen.
Gelukkig was dit de enige vraag die ik gelezen had....

Maarten1

10-06-2008 21:31:06

Ik had een soort gelijke vraag vandaag. Dan wel bij een man met terminaal nierfalen en hemodialyse die naar een bbq was geweest en dan last kreeg van spierkrampen.
Gelukkig was dit de enige vraag die ik gelezen had....

Eum en wat heb je dan geantwoord?

Anonymous

11-06-2008 08:51:26

Dit klinkt toch wel eerder als n grapje van de prof ze. Ik zou bij vlees -> eiwitten blijven hoor :)

Anders was de casus wel een vegetarisch restaurant ofzo geweest :)

Andromeda

11-06-2008 09:14:45

Dat vind ik nu toch ook. Ten eerste dat het een belachelijke casus is. En ten tweede dat ik ook aan eiwitten zou denken, er staat bij chronische nierinsufficientie trouwens bij spier en zenuwen gewoon die restless legs, en dat komt dan wel door uremische toxines eigenlijk, en niet door kalium... Wie eet nu meer groenten dan normaal op n bbq :? .

Andromeda

11-06-2008 09:23:51

ma wat dan met die eiwitten? dat die een hyperfiltratie geven en uw nieren overbelasten?

ma kreeg ge geen meerkeuzemogelijkhede, mss da ge zo wel kunt eliminere en dan toch kunt gaan voor die groente omda de overige antwoorde nog belachelijker zijn die worde voorgesteld?

Bericht was bij verkeerde topic terechtgekomen :wink:

Mja eiwitafbraak geeft ureum, dat niet kan uitgescheiden worden, en ureum is toxisch? Maar volgens de examenvragen van vandaag is het toch effectief die rauwe groenten waar veel K in zit :? . Pfff daar was ik bij mezelf noooooit opgekomen, ik weet alleen dat in bananen veel K zit, maar voor de rest...
Ik denk niet dat je keuzemogelijkheden krijgt, heeft toch nog niemand over gesproken...

oepsie

11-06-2008 09:33:46

en vit K zit ook in groene groenten, buiten sla eet ik niet veel groene groenten op de BBQ (stel je voor spinazie, spruiten en andijvie op een BBQ :roll: ).
Maar misschien moet je daar aan denken omdat de persoon in de casus als wat nierproblemen heeft (en dus zijn reserves al aan het verbruiken is of op gebruikt heeft) zodat het een heel kleine oorzaak zijn dat er juist voor zorgt dat hij in de problemen geraakt?

Sjaap

11-06-2008 15:05:51

Tegen mij zei hij dat eiwitten enzo geen kwaad meer kunnen want de vent was toch aan dialyse, en dat het idd een hyperkaliemie was door groenten (ja natuurlijk want 66 jarige mannen eten zoveel groenten op een BBQ...)

*Loesje

12-06-2008 12:06:17

De groenten met het grootste gehalte aan kalium zijn:
- droge bonen
- linzen
- spliterwten

De verse groenten die het rijkst zijn aan kalium zijn:
- spinazie
- venkel
- champignons
- artisjok
- broccoli
- biet
- pompoen
- selderij
- bloemkool
- schorseneren

moehahaha allemaal BBQ voer ja. (het zit trouwens ook in chocola en chips voor als de volgende casusvraag luidt "waar gt deze man aan dood tijdens het EK voetbal volgen")

en ge drinkt toch ook veel bij ne bbq, dus wordt dat goed verdund, HA!

WAT 'n ONZIN

Neileve

12-06-2008 21:57:36

khad die vraag ook op het examen, natuurlijk ook gans ernaast geantwoord!
Ik heb er echt wel niets maar dan ook niets van in mijn nota's teruggevonden, ook niet van dat practicum in de kliniek dat die jonge prof/dr gegeven had.
Weet zoiets maar ...
Dat is dus al 1 van de 5 casussen helemaal fout!
Was er eigenlijk iemand die die vraag wist,
want merkte wel dat VR zei op het examen: "jullie laten jullie allemaal misleiden met de bbqvraag"

Anonymous

13-06-2008 20:36:56

Dr n 2e doccer:

heb de vraag nooit gehoord, ma zou t niet zo kunnen

veel vlees bevat dackt k toch fosfaten, niet?

Dus veel fosfaten bij CNI, dat al veel fosfaat geeft...

Fosfaat doet uw calcium dalen => hypocalciemie en dan krampen???

Tis ma n gedacht,

Of mss

als ge vlees eet, eet ge eigenlijk toch ook spieren en spierweefsel bij mensen bevat veel Kalium...

Beep

14-06-2008 14:05:28

hoe leidt die hyperkalemie dan eigenlijk tot ANI?

Sjaap

15-06-2008 18:00:17

Dr n 2e doccer:

heb de vraag nooit gehoord, ma zou t niet zo kunnen

veel vlees bevat dackt k toch fosfaten, niet?

Dus veel fosfaten bij CNI, dat al veel fosfaat geeft...

ik heb dat ook als mogelijkheid gegeven mondeling bij hem (gelukkig samen met die hyperkaliemie) maar hij zei dat dat niet klopte.
Mjah nefro e, ik moest een peritonitis diagnostiseren volgens hem door het aantal WBC in het peritoneaal vocht (en neen KO was helemaal niet voldoende...)