examenvraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=15906

Lotte

16-06-2008 19:45:31

* man die donor wil zijn voor z'n vrouw, hoe nierfie testen? --> met glomerulaire filtratriesnelheid. Maar waarom is serumcreatinineklaring niet genoeg? Ik dacht dat serumcreatinine voldoende is om je nierfunctie na te kijken bij mensen waar je geen nieraandoening verwacht.
of is het omdat je een nier wegneemt, en dat je zeker moet zijn en dat daarom serumcreatinine onvoldoende is?

* pt die al 3 weken ACE-I neemt , plots stijgt de bloeddruk, wat doe je als therapie?

Andromeda

16-06-2008 21:16:27

1. Ja, creatinineklaring is ok hoor, n vriendin had dat op haar examen. De creatinineklaring is uiteindelijk n meting van de GFR hé (al overschat ze die n beetje doordat creatinine ook wat gesecreteerd wordt).

2. Da's n stenose van de a. renalis door ACE-inh., denk k, maar t staat eigenlijk uitgelegd in t deel dat we ni moeten kennen, hoor. K heb net ff opgezocht wat je daarbij moet doen, en tis ballondilatatie van de arterie. Maar ik veronderstel dus dat we die examenvraag dit jaar niet meer gaan krijgen.

Lotte

17-06-2008 08:21:48

oei, mijn eerste vraag klopte nie zo goe (serumcreatinineklaring :roll: ) da moest zijn serumcreatinine. ik vraag mij gewoon af waarom serumcreatinine niet genoeg is ipv creatinineklaring=GFR.

miss sangria

22-06-2008 17:28:45

Weet iemand hierop het antwoord???

eenpint2

22-06-2008 17:58:35

ik denk dat men vooraleer men een nier afgeeft, 100 procent zeker moet zijn dat zijn nierfunctie nog perfect in orde is. Dat kan je alleen maar weten door het bepalen van de GFR. De GFR is namelijk al een heel stuk gedaald vooraleer de creatininewaarde in het serum stijgt.

*Loesje

22-06-2008 20:40:56

ja klaring of course, ge moet ook kleine achteruitgang zien he, nu kan 't +/- gecompenseerd zijn omdat hij nog twee nieren heeft, maar als ge er één wegneemt en die ander werkt nog maar half.. Jahaaaaaaaaaaaa da's niet zo goed he!!

*Loesje

22-06-2008 20:43:06

1. Ja, creatinineklaring is ok hoor, n vriendin had dat op haar examen. De creatinineklaring is uiteindelijk n meting van de GFR hé (al overschat ze die n beetje doordat creatinine ook wat gesecreteerd wordt).

2. Da's n stenose van de a. renalis door ACE-inh., denk k, maar t staat eigenlijk uitgelegd in t deel dat we ni moeten kennen, hoor. K heb net ff opgezocht wat je daarbij moet doen, en tis ballondilatatie van de arterie. Maar ik veronderstel dus dat we die examenvraag dit jaar niet meer gaan krijgen.

ok,ballondilatatie nie te kennen, maar ge moet wel de ACE-inhib ff stoppen :)

oepsie

22-06-2008 20:51:56

ja klaring of course, ge moet ook kleine achteruitgang zien he, nu kan 't +/- gecompenseerd zijn omdat hij nog twee nieren heeft, maar als ge er één wegneemt en die ander werkt nog maar half.. Jahaaaaaaaaaaaa da's niet zo goed he!!

of hij kan mss zogezegd een nieraandoening hebben omdat hij 2 dagen achtereen een biefstuk heeft gegeten :wink:

*Loesje

22-06-2008 22:28:39

of vegetariër is en groenten op de bbq at! (met bananen en dadels als dessert!)