enkele vraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=18335

s0204014

21-05-2009 09:57:26

-Wat kun je juist afleiden uit een gestegen tot EW/creatinine ratio (naast het feit dat de nierftie verminderd is)?

-Ik heb bij de klinische les van chronische nierinsuff genoteerd dat anemie enkel bij CHRONISCHE nierinsuff kan voorkomen? Dat is toch niet waar? Weet iemand hier iets meer over?

-Kan er bij interstitiŽle nefritis pyurie voorkomen?

Dank u wel!

sudoku

26-05-2009 20:34:07

-Wat kun je juist afleiden uit een gestegen tot EW/creatinine ratio (naast het feit dat de nierftie verminderd is)?

Ik neem aan dat je het eiwit/creatinine in de urine bedoelt? Het eiwit/creatinine in de urine kan je gebruiken om op basis van een eenmalig staal een schatting te doen over de 24 uurs proteinurie. Op zichzelf zegt een eiwit/creatinine niks over de nierfunctie, enkel over de proteinurie.

Indien je bedoelt ureum/creatinine in het plasma: een hoge ureum/creatinine verhouding in het plasma is meestal ofwel ondervulling (en prerenale NI), ofwel een hoge GI bloeding (afbraak en opname Hb eiwitten) ofwel gebruik van cortisonen (eiwitafbraak)

Ik heb bij de klinische les van chronische nierinsuff genoteerd dat anemie enkel bij CHRONISCHE nierinsuff kan voorkomen?

Dat is zeker niet waar. Echter, een renale anemie is een van de factoren die ge kunt gebruiken om chronisch van acute NI te onderscheiden (aangezien RBC 110 dagen leven). MAAR bij de meeste acute glomerulonefritiden (zeker ikv vasculitiden, systeemziekten) ziet ge ook een normocytaire anemie (zgn 'toxisch-inflammatoire anemie' cfr hematologie volgend jaar). Baseline kan je niet weten of de anemie van je patiŽnt renaal is of toxisch inflammatoir.

Kan er bij interstitiŽle nefritis pyurie voorkomen?

Dat kan. De meest typische acute interstititiele nefritis (op AB bijvoorbeeld) geeft eosinofilurie.