labo waarden

Live forum: /viewtopic.php?t=20675

koetjeboe

30-05-2010 21:39:32

hallo

zoals de titel zegt: in welke mate moet je de referentiewaarden kennen?

want 't is wel allemaal leuk als ge bij de meeste casussen een uitgebreid laboverslag krijgt, waar de referenties naast staan.. maar bij 'blanco' casussen zoals die van vasculitis.. wel ja, daar weet ik absoluut geen grenswaarden van al de bloedcellen, complementfactoren,.. noem maar op

ondertussen ken je wel de waarden voor serumcrea, ureum, gfr, albumine, alÚ de meest voorkomende..

maar hoe zit dat nu op't examen? want ik leer de casussen wel met de volledige labouitslagen, dus dat ik kan opzoeken wel waarden gestegen of gedaald zijn

anyone?

de Jean

31-05-2010 07:36:13

de meest frequente moet je wel kennen en kunnen inschatten of ze veel te hoog of licht gestoord zijn, aldus kuypers.. ureum, albumine, creatinine, leucocytose, waardes van prote´nurie, pyurie en hematurie enzo zijn dus standaard te kennen.

maar ik denk dat als ze met specifiekere dingen gaan afkomen (zoals complement of ÚÚn of andere tropische tumormerker) ze er wel een richtgetal zullen bijgeven.. dat kennen zij tenslotte ook niet allemaal (hoewel, den yves zou daar nog wel in slagen)

dus: de belangrijke en frquente shit wel, de andere dingen "minder" (ik zeg niet niet om mezelf wat in te dekken.. :lol: )