Hoe print ik de slideshows van De Haes in minder dan 5min?

Live forum: /viewtopic.php?t=13689

De Duivenmelker

21-03-2008 09:15:16

Je kan de kleurencombinatie van haar slides niet in een keer aanpassen. Om dan alles voor de voet te gaan zwart maken is veel werk.

Volg dit stap voor stap en het zal iets sneller gaan.

- Open haar presentatie
- Klik op extra -> macro -> visual basic editor.
- Klik nu op invoegen -> module
- Plak volgende code in het verschijnend tekstveld.

Sub Alletekstzwart()
Dim oSld As Slide
Dim oShp As Shape
Dim oShapes As Shapes

For Each oSld In ActivePresentation.Slides
Set oShapes = oSld.Shapes
For Each oShp In oShapes
If oShp.HasTextFrame Then
If oShp.TextFrame.HasText Then
oShp.TextFrame.TextRange.Font.Color.RGB = RGB(0, 0, 0)
End If
End If
Next oShp
Next oSld

Dim oSh As Shape
Dim oSl As Slide
Dim X As Long

For Each oSl In ActivePresentation.Slides
For Each oSh In oSl.Shapes
With oSh
Select Case .Type
Case Is = msoGroup
For X = 1 To .GroupItems.Count
If .GroupItems(X).HasTextFrame Then
If .GroupItems(X).TextFrame.HasText Then
.GroupItems(X).TextFrame.TextRange.Font.Color.RGB = RGB(0, 0, 0)
End If
End If
Next X

End Select
End With ' oSh
Next oSh
Next oSl

End Sub

- Ga terug naar powerpoint.
- Klik op extra-> macro -> macro’s
- Klik op Alletekstzwart -> uitvoeren
- Tadaaam

Cave 1: gebruikers van office 2007 dienen eerst de developer tab aan te zetten om dit te kunnen doen. Klik op de grote office knop en ga naar powerpoint -> opties -> populair.

Veel studieplezier nog.

Sjpongel

01-04-2008 12:19:45

wow handig! het lukte meteen :) merci!

Maar kan je die macromodule ook opslaan zodat je hem later opnieuw kunt gebruiken bij een andere presentatie zonder iedere keer die code daarin te moeten plakken?
Kzie da namelijk nie direct en ik ken niks van visual basic...

enne...bestaat er ook zoiets voor pdf's? want das wel ambetant da ge die nie kunt aanpassen :s

De Duivenmelker

04-04-2008 14:16:01

Je kan rechts klikken op de module in de editor en dan exporten als .bas. Maar dan moet je dit bestand wel weer telkens inladen in de editor als je een .ppt wil bewerken.

Wat betreft pdf files ... nope geen VB-editor in adobe acrobat en reader.
Er bestaat wel software die pdf omzet tot ppt... maar niet gratis :wink: .

-LiLy°°

04-04-2008 14:52:24

Wat betreft pdf files ... nope geen VB-editor in adobe acrobat en reader.
Er bestaat wel software die pdf omzet tot ppt... maar niet gratis :wink: .

Ah ja? ik wist niet dat dat bestond :D (nuja, na mijn computer lapsusje vandaag mss wel niet zo verwonderlijk) Ge zit ook wel vrij chinees te spreken voor mij hier zenne :D Kvond het wel een sjieke code :D

Mijn vriend zegt trouwens dat uw stelling niet klopt (van die pdf naar ppt). Van ppt naar pdf wel, maar eens zo kunt ge nimeer terug. ''Ge kunt van glas ook geen zand meer maken eh'' is zijn stelling :D Naja ik ga hem niet tegenspreken, hij zal het wel weten :D

En programmas zijn altijd te downloaden :wink: zelfs de Harrisons bestaat digitaal GRATIS, wa zou een onnozel programmatje dat niet zijn :D

Da proffen es gewoon slideshows in tzwart wit maken, ik ga er ni minder enthousiast voor naar de les gaan zenne :roll:

De Duivenmelker

04-04-2008 20:05:47

Oke,
Neem nu die vervelende pdf van het neurologisch onderzoek bij semiologie van de kleuter.

Met sofware als Able2Extract of Pdfgrabber maak je daar een bewerkbare .ppt van. (achtergrond weg; tekst zwart en printen maar)
De demo's van beide programma's hebben zware limitaties. (max 3 pg en letters vervangen) Dus je hebt er niets aan.
Maarja zoals je al aanhaalde, alles valt wel ergens te vinden. ;)

Ps :Lang leve handboeken!
Volgens mij gaat door al de informatisering de kwaliteit van de onderwijs er enkel op achteruit. (Cfr. slidelezers voor de aula)

AmplifiedKeos

05-04-2008 16:24:49

dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn, er zijn er ook die daardoor een meerwaarde aan hun les geven...

Anonymous

05-04-2008 16:34:36

Dat hoeft idd niet noodzakelijk zo te zijn, maar in het overgrote deel blijft die meerwaarde mijns inziens toch altijd wel geheel afwezig. Trouwens die extra dingen wat ze dan willen meegeven, kunnen ze toch ook wel in hun cursus dan zetten.

Trouwens ge gaat mij niet zeggen dat als ge van die slides leert, ge nooit het gevoel hebt gehad dat ge totaal niet het overzicht kon behouden en eig alleen maar losse puntjes aan t leren waart. Of soms hebt ge ook gewoon slides die omwille van het feit dat er maar x aantal woorden op een slide mag staan om nog overzichtelijk over te komen, ge gewoon eigenlijk niet de clue hebt door de bondigheid ervan. Soms moet ge echt met wat losse flarden een verhaal proberen te breien, zodat ge eigenlijk meer tijd steekt in uit te zoeken wat die prof daarmee juist bedoelt, dan dat ge effectief iets aan het leren zijt.

HOERA DUS VOOR CURSUSSEN, EN BOE VOOR SLIDES :wink: :D

-LiLy°°

05-04-2008 17:51:46

Oh, dan hadek die programma's verdorie een paar jaar eerder mogen ontdekt hebben :D

Ik vind gifgroen of knalgeel op een blauwe achtergrond geen meerwaarde, hoor :roll: De eerste slideshow die met spuuglelijke kleuren interessanter wordt, moet ik nog tegenkomen. :D
Het allerleukste vind ik als proffen er zodanig aan geknoeid hebben, dat ge geen kleurverandering ziet bij template verandering. Op zon moment ben ik pas echt helemaal tevreden met hun 'mooie' slides :x

En jaja ge moogt hier zeggen dat ik al blij mag zijn dat ze der maken enzo, dat zijn we allicht allemaal, maar kleuren zijn voor hen ook meer moeite en voor ons ook, dus weg ermeeeeeeeee :D of nog beter idd, CURSUSSEN :D

kaaaren

12-04-2008 12:06:08

eeuwige dankbaarheid voor die code ook van mij...

en: ivm pdf=>ppt: ik kan er gn ppt van maken, maar in acrobat reader kan je wel een slideshow geven met je slides, he. (control L, denk ik)

groet!