naevus cellen tov melanocyten

Live forum: /viewtopic.php?t=14126

GOODmorning

08-05-2008 09:42:28

in de eerste slide staat: goedaardige pigmentletsels:
lentigo simplex-> proliferatie v melanocyten
en
melanocytaire naevi-> proliferatie van naevuscellen

maar verder staat er: junctionele naevus en samengestelde naevus: op de prentjes: proliferatie van melanocyten...

Een naevus is een veranderde melanocyt... Maar hoe wordt die indeling dan gemaakt? En die melanocytaire naevi, mag je dan zeggen dat die prolif van naevuscellen zijn? zoals op de eerste slide staat, alhoewel op de volgende dit tegengesproken wordt?!
pff, tis raar ingedeeld!

Gorecki

09-05-2008 07:12:40

dat is wel n beetje vreemd, want op mijn slides staat er heel duidelijk: verandering van naevuscellen bij junctionele en samengestelde naevus...
mss zijn de slides op het laatste moment nog veranderd ofzo?
in elk geval denk ik wel dat het naevuscellen moet zijn...

Zalmtoastje

09-05-2008 07:35:07

ik had me daar ook vragen bij gesteld, op de slides staat er idd, naevuscellen, maar als je die prentjes uitvergroot staat er idd melanocyten... nu ja, tzullen wel naevuscellen zijn zeker?

Anonymous

09-05-2008 18:49:50

Very strange :D

GOODmorning

17-05-2008 18:42:54

Nog een vraagje over dat hoofdstuk: het atypisch naevus fenotype, daar staat: dubbelbedekte lichaamsdelen, is dat waar 2 lichaamsdelen elkaar raken? Dus bilplooi, oksels? maw, wat is dubbelbedekte?

en een beetje verder: acrolentigineus maligne melanoom: wat is paramucosa?

Anonymous

19-05-2008 10:44:59

En ge moet ns nr junctionele naevus en lentigo simplex kijken. En tzelfde vr samengestelde naevus en naevus van spitz. Ofwel zijn mijn ogen slecht, ma moesten ze die nu gewoon verwisseld hebben van plaats, k zou t alleszins niet gemerkt hebben...

En die ene foto is dat nu n naevus v reed of spitz, want kzou zeggen dat die toch goed gepigmenteerd is en dus reed mss is???

Anonymous

28-05-2008 09:50:43

tis misschien een beetje onnozel
maar ik dacht dat dubbelbedekte lichaamsdelen wil zeggen dat die altijd met twee lagen kleren bedekt zijn; nl ondergoed en iets daarboven? (tenzij dan op het strand, maar dan nog zijn dat de stukken die nooit rechtstreeks de zon zien, tenzij je naar Bree gaat of hoge struiken rond je tuin hebt)

aangezien 1 laag kleren nog steeds 50% UV stralen doorlaat

kaaaren

01-06-2008 21:41:51

ik dacht dat dubbelbedekt was op plaatsen waarop huid tg elkaar komt (bilspleet...)

lommy

02-06-2008 09:14:35

1:
Die van pathologie zei dat bij een lentigo de melanocyten "keurig in een rijtje liggen, zoals het hoort." Bij een naevus liggen ze al in nesten, dus zijn het geen typische melanocyten meer.

2:
Ik dacht dat dubbelbedekt 2 lagen kleding was. Maar ik kan me vergissen.

ingridje

13-06-2008 12:31:14

idd 2 lagen kleding => géén zonexpositie!