contactallergie <-> irritatiedermatitis

Live forum: /viewtopic.php?t=14150

LA1

10-05-2008 14:41:20

in de les van Goossens had ik opgeschreven dat er klinisch noch histologisch een onderscheid is tussen deze 2... hoe kan men dan toch differentiŽren tussen die aandoeningen?

GOODmorning

11-05-2008 09:33:02

ik heb juist hetzelfde, en ik vroeg me dat ook af... Dus mss heeft ze het ni goed uitgelegd in de les? of heeft ze een fout gemaakt...

mathieu

18-05-2008 17:15:47

ik denk dat bij de ene de patch test positief is en bij de andere niet... voor degene die net als ik die les gemist hebben: ik ben tijdens het googlen domweg op een tekst gestoten die Goossens geschreven heeft.

http://www.infal-derm.be/nhuidver.htm

misschien eens de moeite om te lezen, want in die slides staat heel weinig uitleg :cry:

Zalmtoastje

20-05-2008 16:10:25

is allergisch contacteczeem (uit dit verhelderende artikel) dan hetzelfde als atopische dermatitis/atopisch of constitutioneel eczeem (titel hoofdstukje)
:( Help, stress!
Ksnap al die termen nie echt... Waarom dat alles door elkaar gebruiken, waarom noemen ze ni alles gewoon eczeem of dermatitis?

wacht... eczeem=dermatitis? dat zou het al vele makkelijker maken

angel?

21-05-2008 08:39:15

Dermatitis is a blanket term meaning any "inflammation of the skin" (e.g. rashes etc.). There are several different types. Usually all of them have in common an allergic reaction to specific allergens. The term may be used to refer to eczema, which is also known as Dermatitis eczema.

Eczema (from Greek έκζεμα) is a form of dermatitis, or inflammation of the upper layers of the skin. The term eczema is broadly applied to a range of persistent skin conditions.

eczeem is dus een soort dermatitis