een paar vragen

Live forum: /viewtopic.php?t=14260

Zalmtoastje

17-05-2008 18:47:41

chronische wonden:
in de voorlaatste slide staat: "patient had onderliggende CD", is dat chronische ziekte?

epidermale tumoren vd huid:
verruca seborrhoica: verruceus opp, "stuck on appearance", wat wil dit laatste zeggen?

haar:
na acne cosmetica staat een foto waarbij staat: "aantonen van comedogeen karakterproduct", wat is dit karakterproduct? Sebum?

thanks

varkje

17-05-2008 18:55:08

CD = crohn disease?

stuck on: het lijkt er op geplakt

Gorecki

17-05-2008 19:11:53

heb de slides nu niet bij, maar dat van comedogeen: zou dat geen typfoutje zijn en staan voor: aantonen van het comedogeen karakter van het product/cosmetica?
lijkt me logischer.

Anonymous

23-05-2008 17:59:06

En hoe tonen we dat commedogeen karakter dan aan? Toch niet gewoon tvermoedelijke product er overvloedig opsmeren en dan na paar d terug laten komen met allemaal etterkopjes die vol spanning staan te springen om er explosief mee nr buiten te komen?

Is dat ethisch nog wel verantw dan? :D

GOODmorning

23-05-2008 19:41:26

ook nog enkele vragen, kga die er maar bijzetten zeker?

wat zijn dubbelbedekte huidplooien?

wat is paramucosa? (goedaardige pigmentletsels en maligne melanoom)

histo van pigmentletsels: bij types van Naevi: genetisch: "verlies van TSG", wat is TSG?

o en die CD had ik ook... bij het pyoderma gangrenosum... Varkje, kdenk niet dat het crohn is...

wat is een miceliale shift? (bij pityriasis vesicolor)

systeemziekten: huidbiopsie van dermatomyositis: interfase pathologie... wat is dat?

Laatste hoofdstuk: bulleuze dermatosen: lamina lucida, ik dacht dat dat enkel op handpalmen en voetzolen voorkwam en anders niet? (opgeschreven in de eerste les, of zelfs gelezen in slides?)

merciekes!

angel?

23-05-2008 19:45:26

dubbelbedekte huidplooien zijn wat ze zeggen dat ze zijn. Ze zijn dubbelbedekt. Bv buikplooi bij redelijk dikke mensen.

TSG tumor suppressor gene

miceliale shift: het gaat om een gist die inees op een schimmel gaat lijken dus draden gaat vormen ipv puntjes

interfase pathologie bevind zich op de interfase tussen het epitheel en het derm. Kan vanalles zijn, vacuolopathie, infiltratie met pmn,.. staat in patho 1 ste les

kaaaren

01-06-2008 21:32:05

CD is wel crohn
(ik heb er in de les iets bijgeschreven over "inflammatoire ziekten" die geassocieerd zijn met pyoderma)