acné lokale ab

Live forum: /viewtopic.php?t=14446

angel?

23-05-2008 22:21:43

tetracyclines + zink --> minder opname in de bloedstroom???
iemand die dit bevestigd pls.
das namelijk het enige nuttige dat ik kan googlen over die combinatie.

Lizzy7

24-05-2008 08:52:10

kweet ni goed wat ge bedoeld, ik had bij zink geschreven dat dat ook wat inflammatoir werkt ...

angel?

24-05-2008 10:15:19

wel bij minocycline ect die lokaal worden gebruikt wordt zink toegevoegd (volgens de slides) en ik vraag mij af wat het nut van die zink is. Op internet vind ik dat ze juist afraden van bij orale tetracyclines zink te nemen omdat dit de opname in de bloedstroom verminderd. Ik kan dus ergens wel inzien dat je dit bij lokale minocycline wel toevoegd omdat je systemische effecten wilt vermijden door verminderde opname in het bloed.

Mijn vraag is ofdat iemand weet of mijn redenering juist is?

kaaaren

01-06-2008 21:44:23

ik heb geen flauw idee of die redenering klopt. 'k weet ook niet goed hoe goed die AB en Zn worden opgenomen als je ze topisch aanbrengt...

maar bij acne inversa, een beetje verder die les, staat wel dat Zn gebruikt wordt om de letsels uit te drogen. misschien dat die hier ook die functie heeft?

(mij lijkt eigenlijk dat topische AB helemaal niet goed worden opgenomen via de huid, en dat een remmer daartoe niet echt nodig is. maar zeker weet ik dat niet)

angel?

01-06-2008 21:56:00

Tekort aan zink

Zink is zoals andere mineralen levensnoodzakelijk. Het is betrokken bij diverse processen in het lichaam, bijvoorbeeld ook in de vernieuwing van weefsel. Een tekort uit zich in afwijkingen van de huid, de slijmvliezen en het skelet, een veranderde smaak- en reukzin, het achterblijven in geslachtelijke ontwikkeling en groei, een verminderde afweer tegen infecties en nachtblindheid.

Mensen die een intraveneuze behandeling krijgen met preparaten zonder zink krijgen reeds na enkele weken een soort van eczeem in het gelaat en op de hoofdhuid. Dit verdwijnt meestal snel na het nemen van zinkpreparaten.
Zink bevordert onder meer ook de wondgenezing. Personen met uitgebreide brandwonden hebben in het algemeen lage zinkspiegels in het bloed. Zodra zink wordt toegediend, is er een snellere wondgenezing.
Sommige vormen van haaruitval, nagelverandering en nagelvalontsteking kunnen mede het gevolg zijn van een zinktekort.
Recente studies laten ten slotte een verbetering zien van "acne vulgaris" (acne die onder invloed van hormonale veranderingen tijdens de puberteit ontstaat) na toediening van zinksupplementen (1).

Goede bronnen van zink zijn vlees en vooral rood vlees, gevogelte, zuivelproducten, schaal- en schelpdieren, eieren, volkorenproducten en peulvruchten. Zinktekort komt vooral voor bij bevolkingsgroepen die een weinig gevarieerde voeding gebruiken die bovendien arm is aan eiwitten van dierlijke oorsprong.

angel?

01-06-2008 21:56:41

tis dus blijkbaar voor vanalles goed onze vriend het zink!