irritatiedermatitis

Live forum: /viewtopic.php?t=15217

Poemba

05-06-2008 17:08:30

weet er iemand het verschil tussen irritatie dermatitis en acute irritatiereacties?

Poemba

05-06-2008 17:17:28

heb mijn eigen antwoord al gevonden: maar voor al diegene die net zoals ik niet zo geweldig opgelet hebben in die les:

http://www.infal-derm.be/nhuidver.htm

tis een tekstje van prof zelf.. en de hoofdtermen staan er wel goed in uitgelegd

kaaaren

05-06-2008 19:25:13

joepie! tekst! :)

(ik vind enkel ppts vervelend: als je niet weet wat ze bedoelen met dat puntje, dan weet je 't gewoon niet)

mathieu

13-06-2008 18:27:06

dit heb ik ook ergens gevonden: de tekst die hoort bij 'allergisch contacteczeem', ook geschreven door Goossens.

2. Oorzaak van de aandoening

Een allergisch contacteczeem wordt in principe veroorzaakt door rechtstreeks contact van de huid met het hapteen. Tabel 1 geeft een overzicht van de meest frequente sensibilisatiebronnen in functie van de localisatie. Niet alleen rechtstreekse applicatie op de huid doch ook overdracht van het hapteen, vb. via de handen naar het gelaat ("ectopic" dermatitis zoals bij een nagellakallergie), overdracht via de partner ("connubial" dermatitis), door contact via de lucht ("airborne" dermatitis) en accidenteel contact via een allergeen-gecontamineerd oppervlak kunnen contactallergie uitlokken. Strooihaarden, waarbij een eczeemreactie optreedt op plaatsen welke niet met de sensibiliserende stof in aanraking zijn geweest, komen eveneens frequent voor. Soms gaan patiënten, na een voorafgaandelijke sensibilisatie via de huid, reageren na systemische (inhalatie, orale of parenterale) toediening van dat hapteen (of een scheikundig verwante substantie); het klinisch beeld kan dan bestaan in een opflakkering van de vroegere contactplaats(en) of kan een diffuus, soms gegeneraliseerd eczemateus aspect aannemen. Men spreekt dan van een "endogeen" uitgelokte contactdermatitis. Wanneer licht een vereiste is tot de ontwikkeling van een contactallergie, spreekt men van fotoallergisch contacteczeem.

In sommige gevallen kan men, na sensibilisatie voor een bepaalde stof, allergisch geworden zijn voor andere chemisch nauw verwante substanties zonder voorafgaandelijk contact, dit is kruis- of groeps- overgevoeligheid (vb. kruisreacties tussen antibiotica zoals neomycine, framycetine, kanamycine, gentamycine, enz….; of tussen parafenyleendiamine (PPD), benzocaïne, sulfanilamide, diaminodifenylmethaan, … in het kader van een zgn. "para"-allergie).

mathieu

13-06-2008 18:40:14

http://www.seniorama.be/archief/verslagen/2002/04/contactallergie.htm

de link is mss nog beter...