Acné: comedone

Live forum: /viewtopic.php?t=15717

Anonymous

13-06-2008 12:18:15

zou er iemand mij even kunnen uitleggen wat ze juist met een comedone bedoelen? (bij acné)
ik snap het onderscheid met een papel of een pustel niet zo goed...

dank je

Belleke

13-06-2008 14:37:32

Google > "comedonen" > eerste link

:wink:

fluostiftje

13-06-2008 15:53:22

kheb het niet gegoogled, maar volgens mij zijn dat mee-eters :wink:

vl

15-06-2008 12:55:37

Heb dit gevonden, verduidelijkt al veel vind ik...

"Een mee-eter (medisch:comedo, van Latijn: com: mee, edo: eten) is een ophoping van hoorn in de uitmonding van het haarzakje. Mee-eters zitten vaak op het gezicht, in de nek of op de rug (vooral de schouders) en zien er uit als zwarte of witte puntjes. Vooral personen in de puberteit hebben er last van. Gebruik van make-up en olie kan zorgen voor verergering.

Een mee-eter ontstaat door een verhoorningsstoornis. Het hoorn hoopt zich op in het haarzakje, en wordt vermengd met talg. Er worden open comedonen (blackheads) en gesloten comedonen (whiteheads) onderscheiden. Bij open comedonen is het zwarte puntje de hoornprop die de verwijde uitvoergang van het haarzakje vult. Bij een gesloten comedo is er de afvoergang zeer nauw; eigenlijk is deze toestand vergelijkbaar met een gerstekorrel. De bacteriën die van nature in haarzakjes aanwezig zijn, kunnen gaan woekeren door de afsluiting en de ophoping van talg. Er vormt zich een puistje.

Comedonen zijn kenmerkend voor de aandoening acne vulgaris."

-LiLy°°

15-06-2008 14:13:52

smms een gekke vraag eh, ma heeft die ooit ergens iets gezegd over uitknijpen???? :? alle als ge sommige prentjes ziet, als ik da zou hebben, tzou snel weg zijn zenne, al die lelijke zwarte puntjes, of is da slecht om de een of andere reden??? :roll: