atopisch vs contacteczeem

Live forum: /viewtopic.php?t=15787

Logghie

14-06-2008 16:16:58

Klopt het als ik zeg dat allergisch contacteczeem meestal ontstaat door rechtstreeks contact
en atopisch eczeem door voeding en aerogeen inhalatie bij mensen met een atopische constitutie? (die bij deze mensen dan huidletsels veroorzaakt onrechtstreeks)

Of kun je bij atopisch eczeem ook eczeem krijgen door rechtstreeks contact en zoja, wat is dan het verschil met contact eczeem?

Merci!

Logghie

14-06-2008 16:45:22

Dacht mss dat atopisch eczeem een type I allergie is terwijl contact eczeem type IV is (vertraagde type)...

-LiLy°°

14-06-2008 22:54:54

kdacht gewoon atopisch eczeem, is bij het hele plaatje van atopie, die kinders hebben ook meestal een broerke of e zusterke met eczeem of asthma, of de mama of de papa heeft er last van (AANLEG) en het komt typisch voor in de knieholtes, ellebogen en aan de polsjes (of ja, op de kop zekers, alst een eel klein kindertje is). Kdenk dat ge atopisch eczeem als een soort ''systeemziekte'' kunt zien?

allergisch contacteczeem kan bij iedereen voorkomen zolang er meer voorbeschikkende factoren aanwezig zijn (zoals diene dermatitis daare eh). Meestal is dit eczeem ook geocaliseerd op 1 plek, dachtek (tenzij bij strooireacties), in ieder geval ni echt op de typische eczeem plaatsen :D

of zoiets :D tis laat, kben moe dus kkan mis zijn :D

alle zo onthou ik het verschil, kveronderstel dat er ook een moleculaire verklaring is, zoals logghie die geeft :D

er staat hier ergens een link naar een tekst, die legt die slideshow heel goed uit :D

vl

15-06-2008 08:43:52

Bij pathologie staat er dat er klinisch onderscheid te maken valt tussen:
- atopisch eczeem = endogene stimuli, eosinofiele polynucleairen
- allergische contacteeczeem = exogene stimuli, subcorneale vesikels met langerhans' cellen
- seborroisch eczeem = exogene stimuli, parakeratose vd haarfollikels

Ik denk dat je deze drie groepen goed uit elkaar moet kunnen houden, en dan nog eens al die huidreacties (irritatiereacties, contacturticaria) erbij moet zwieren...

-LiLy°°

15-06-2008 14:14:34

Bij pathologie staat er dat er klinisch onderscheid te maken valt tussen:
- atopisch eczeem = endogene stimuli, eosinofiele polynucleairen
- allergische contacteeczeem = exogene stimuli, subcorneale vesikels met langerhans' cellen
- seborroisch eczeem = exogene stimuli, parakeratose vd haarfollikels

Ik denk dat je deze drie groepen goed uit elkaar moet kunnen houden, en dan nog eens al die huidreacties (irritatiereacties, contacturticaria) erbij moet zwieren...

daar hadem in de les twee keer bij gezegd ''klopt niet altijd, dus NIET te onthouden''....

vl

15-06-2008 16:08:01

idd, ik weet het.. Maar zo onthoud ik het wel.

Tis een manier gelijk een ander zeker ;)