ECONOMIE (eigen vragen)

Live forum: /viewtopic.php?t=14631

einsteincaller

27-05-2008 19:07:43

Misschien hier gewoon je vragen voor economie zetten? Hier is blijkbaar geen apart onderdeel voor.

Ik vroeg met thans af of iemand me puntje b en c zou kunnen uitleggen van oefening 16???

Merci!

pingu

29-05-2008 13:56:52

hoe? zien jullie dat onderdeel niet? want kheb het aangemaakt hoor, mr miss moeten de instellingen veranderd worden dan :s

Boontje

30-05-2008 12:47:59

Misschien hier gewoon je vragen voor economie zetten? Hier is blijkbaar geen apart onderdeel voor.

Ik vroeg met thans af of iemand me puntje b en c zou kunnen uitleggen van oefening 16???

Merci!

damnit ik had dezelfde vraag

einsteincaller

03-06-2008 05:38:48

Das heel stom. Ik heb die vrouw daar een vraag over gemaild en ook gevraagd of ze die oplossingen niet online wou zetten. Maar die mailt gewoon niet terug :-S

Boontje

05-06-2008 08:20:07

amai, ja das wel stom... ik heb het nog niet gevonden, ben nu voor ontwikkeling bezig, maar als ik het nog moest vinden zet ik het online, ik ga het vragen aan mijn kotgenote, maar die is voorlopig nog thuis aan't leren, ze komt in't weekend naar leuven, en die doet handelswetenschappen, mss weet zij het wel..
x

Zoeffie

05-06-2008 09:59:55

Hallo,

ik denk dat ik oefening 16.b begrijp dus ik ga een poging ondernemen om het uit te leggen

je moet alleen kijken naar de MK van de 4 bedrijven omdat het nog steeds gaat om winstmaximalisatie

productie van de 1ste fiets
==> kijken naar de MK van de 4 bedrijven voor q=1
==> vergelijken van MK = 4.5/MK = 3/MK = 4/MK = 5.5
dan zie je dat de MK voor bedrijf 2 het kleinste is en zal het kartel kiezen om bedrijf 2 de eerste fiets te laten produceren

productie van de 2de fiets
==> kijken naar de MK van bedrijf 1,3,4 voor q=1 en van bedrijf 2 kijken naar MK voor q=2
==> vergelijken van MK = 4.5/MK = 9/MK =4/MK =5.5
dan is de MK van bedrijf 3 het kleinste dus deze zal de 2de fiets produceren

productie van de 3de fiets
==> kijken naar de MK van bedrijf 1 en 4 voor q=1 en van bedrijf 2 en 3 voor q=2
==> vergelijken MK= 4.5/MK = 9/MK = 12/MK = 5.5
voor bedrijf 1 is nu MK het kleinste en deze zal de 3de fiets produceren

enzo verder

hopelijk heb je er wat aan!!

einsteincaller

13-06-2008 17:20:10

klinkt wel goed!
ik zal het binnekort nog eens bekijken als ik t begin te leren!
heeeeel fel merci

ze heeft ook teruggestuurd ondertussen, maar ik vind haar eerste antwoord toch niet al te duidelijk

OEFENING 16b:

Ik snap niet zo goed waarom je hierbij naar de verschillende
hoeveelheden fietsen moet kijken? Kan je niet gewoon
MO=MK1=MK2=MK3=MK4, waarbij MO=22,5 en van hieruit de verschillende
hoeveelheden toekennen aan elk bedrijf?

*** Als het kartel beslist om 10000 fietsen te produceren, zal de winst maximaal zijn als de fietsen zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. Je begint dus te produceren bij de goedkoopste producent en stapt over naar een andere vanaf het moment dat die goedkoper kan produceren dan de eerste enz.

OEFENING 16c:

Hier weet ik niet juist wat bepaalt of iemand zich aan het kartel zal
houden of niet. In de oefenzitting verwees u naar p-MK (de markup).
Maar aangezien ik puntje b niet helemaal mee kon volgen, weet ik hier
niet juist naar welke MK van elk bedrijf je hier moet kijken.

* de prijs is 22,5. Dus elk bedrijf dat een MK heeft lager dan die prijs heeft er belang bij om zich niet aan het kartel te houden. Dat is het geval voor bedrijf 2 waarvoor de MK van de volgende eenheid gelijk is aan 21 wat kleiner is dan 22,5. Bedrijf 1 is indifferent (MK van de volgende eenheid = 22,5). De twee andere bedrijven hebben geen prikkel om zich niet aan het kartel te houden.

Boontje

18-06-2008 13:48:22

kan iemand ook punt a uitleggen ik begrijp het niet, meisje van mijn kot begreep de vraagstelling ook niet ...

Zoeffie

18-06-2008 14:44:18

Bij puntje vragen ze het outputniveau tussen 1000 en 5000 aangezien het aanal fietsen in duizendtallen wordt weergegeven staat daar in de eerste kolom: fietsen 0 -1-2-3-4-5

Je moet dan voor elk fabriek apart berekenen wat de kostenfuncties zijn. Dit doe je door in TK1 eerst 0 in te vullen op plaats Q1, vervolgens 1, vervolgens 2 ... enzoverder. Dan bekom je respectievelijk 200 - 204.5 - 218- ...
Zo doe je dit dan ook voor TK2, TK3, TK4

De marginale kosten kan je dan als volgt uit de TK afleiden:
MK1 bij Q=0 = (de verandering tussen TK1 bij Q1= 0 en TK1 bij Q1=1) dit delen door(verandering van hoeveelheid) die hier altijd 1 is.

Dus verder:
MK1 bij Q1 = (4.5)/1 = 4.5
MK1 bij Q2 = (13.5)/1 = 13.5

Hopelijk heb ik het een beetje uitgelegd zodat je het snapt, maar dat is niet zo simpel op het forum. Dus laat gerust weten als het niet lukt!

Boontje

18-06-2008 16:29:28

ik begrijp wat je bedoelt maar hoe past dit in een kartel oplossing?
ik dacht dat je de hoeveelheid van 1000 moest verdelen over de 4 fabrieken? waarom is dat niet?

tomme72

20-06-2008 13:33:06

ik had die 16a opgelost door van elke TK-funtie MK af te leiden, dus dan krijgt ge: MK1=9Q1,MK2=6Q2,..... maar dan krijgt ge andere uitkomsten. Ma das toch ook juist omdat ge gewoon de afgeleide pakt van TK en dan u verschillende 'Q's' invult....?

einsteincaller

20-06-2008 19:47:59

ja normaal gezien is da ook juist.
Die vrouw heeft da er normaal ook bij vermeld ergens aan t einde van de oplossing daarvan denk ik.

Een dikke merci voor die uitleg he Zoeffie, ik snapte anders echt niks van dees.