surplussen

Live forum: /viewtopic.php?t=16010

Boontje

19-06-2008 09:07:44

hey ik weet hoe je een consumenten surplus apart berekent, maar bij het de verandering in cs neemt zij steeds van die rare rechthoekjes en driehoekjes, iemand een idee waar zij die haalt, want ik deed dat eerst altij door het CS voor verandering en CS na verandering te berekenen en dan van elkaar af te trekken en op zich zou ge dan hetzelfde moeten uikomen dacht ik maar, mijn uitkomsten zijn steeds anders dan wat de oplossing zegt...

Anneleentje

19-06-2008 09:14:32

je moet kijken naar wat de oorspronkelijke cs is en dan kijken wat de cs is na de verandering. Dan kijken naar de verschillen (da zijn die rare rechthoekjes en driehoeken)
khoop da ge er iets mee zijt :)

Boontje

19-06-2008 09:46:21

ja, da had ik al gevonden, maar dan zou hun verschil hetzelfde moeten zijn als die rare recht-en driehoekskes en soms komt da uit en soms nie, en ik begrijp niet waarom...

Anonymous

19-06-2008 13:03:59

mja, daar klopt volgens mij iets niet met haar eigen antwoord ofzo... Want ik heb hetzelfde probleem, en dat kan gewoon niet kloppen.

ofwel doe je het volgens de formules, zoals jij het deed dus (zo deed ik het eerst ook)

ofwel pak je het grafisch aan, dan werk je met die driehoeken en dergelijke. maar dat is in feite niets anders dan de waarden die je nodig hebt aflezen uit een grafische voorstelling van je formule ipv ze rechtstreeks uit de formules te halen....
in beide gevallen werk je dus met dezelfde waarden. Als je de formules gebruikt haal je je waarden uit formules (of uit de grafiek obv van die formule) als je het grafisch doet lees je de waarden af uit de grafiek.
de grafiek is gewoon een voorstelling van je formules, dus beide mogelijkheden zijn eigenlijk hetzelfde en moeten dus ook hetzelfde antwoord geven....
kan niet anders volgens mij, want het maakt toch niet uit of je een vraag beantwoord aan de hand van een formule of obv de grafiek

dus volgens mij klopt er iets niet met die vraag of haar eigen antwoord.

Anneleentje

19-06-2008 13:40:06

kheb het gevraagd aan iemand die TEW doe (en normaal kenne die mense daar wel wa van 8) ) en die zei echt da ge zo da verschil moest zien zoals vorige keer uitgelegd. Ik denk dat ze idd wel soms fouten maakt want bij mij klopte dat soms ook niet! hopen maar dat dit niet gaat gebeuren op het examen :)
veel succes nog!

Boontje

19-06-2008 16:49:16

ja sorry voor nog eens de vraag, mer wa gij dus zei de vorige keer... is dus idd gewoon de cs voor en de cs na en dan het verschil, maar ipv die rare rechthoekjes enzo... is dat dus voldoende om de hele driehoek voor en de hele driehoek na te berekenen en af te trekken van elkaar?

ik heb ook al aan economisten gevraagd en die dachten dat ook dat het zo was;..... goddamnit da die zo'n dings maar niet doet op het ex!!!

thx a bunch al!!