vraagje

Live forum: /viewtopic.php?t=16044

Cara_1

20-06-2008 07:37:10

helloow,

zou iemand kunnen helpen met twee kleine vraagjes? :)

bij oefening 4a) snap ik de redenering niet om tot het antwoord te komen.

en bij oefening 6... Ik weet dat als je bijvoorbeeld 4KL hebt dat je gewoon de exponenten van K en L moet optellen. Maar hoe doe je het als je een formuletje hebt in de vorm van: 4K + 2L ? dan mag je ze blijkbaar niet optellen....

bedankt!!! :)

Zoeffie

20-06-2008 10:11:13

4a
de prijselasticiteit van de vraag = de verandering van de gevraagde hoeveelheid / verandering in prijs. De verandering in prijs is + 10%, dan mocht je ervan uitgaan dat de verandering in gevraagde hoeveelheid daalt met 10%
==> -10%/10% = -1 (als ik het juist begrepen heb toch)

Bij 6 mag je inderdaad alleen dat formuleke gebruiken als je een gegeven functie hebt van de vorm Q= K * L
Anders (K + L)moet je het oplossen ahv LT schaalopbrengsten
Dus bijvoorbeeld voor 2:
Als K = 10 en L = 20 dan is Q= 70
Je gaat dan kijken wat er gebeurt met Q als je zowel K als L met eenzelfde factor vermenigvuldigd.
Als K = 20 en L = 40 dan is Q= 140
Doordat die Q van 70--> 140 met dezelfde factor wordt vermenigvuldigd als die K en L kan je zeggen dat het een constante schaalopbrengst is

Hopelijk kan je er een beetje aan uit en is dit wat je bedoelt!
Groetekes!

Cara_1

20-06-2008 11:24:11

dikke merci!!! :D

dus bij 4a, als ik het goed begrijp: de prijs van schoenen stijgt met 10%, maar haar budget blijft nog steeds 400, dus eigenlijk kan ze 10% minder schoenen kopen, dus haar vraag is gedaald met 10% ... ? :p