veneuze trombose

Live forum: /viewtopic.php?t=16459

Anonymous

14-11-2008 10:56:34

Hallo,

bij iemand met een DVT moet je LMWH heparines toedienen en vit.K antagonisten opstarten, maar deze verhinderen dat er stolsels gevormd worden, ze zorgen er toch niet voor dat de klonter in het diepe veneuze systeem van de onderste ledematen wordt opgelost??

Betekent dit dan dat het stolsel gewoon niet wordt opgelost??
En dat om uitzetting van de vene tegen te gaan, de patient gewoon een elastische kous moet dragen gedurende 2j?

Vreemd...of ben ik verkeerd?

Bedankt!

wouter88

16-11-2008 12:42:04

Ze vermijden gewoon dat de klonter in grootte toeneemt en aldus het risico op embolie zou toenemen. Aangezien de grootte van de klonter beperkt blijft zal die wel grotendeels opgelost worden door het trombolytisch systeem (het evenwicht tussen trombogene en trombolytische factoren is verstoord). En die kous dat is gewoon voor preventie van een posttrombotisch been, door stuwing te vermijden en zo klepbeschadiging tegen te gaan.

groeten

inewesthovens

26-12-2008 13:07:50

Hey,

Weet er iemand waar ik de slides over veneuze trombose en longembool kan vinden? Want heb alleen die van bloedstolling en immuungemedieerde trombose. Van veneuze trombose heb ik enkel de slides van de kliniek, niet van de theorie (terwijl ik wel notities heb van een theorieles).
Alvast bedankt!

Ine

Tim V

26-12-2008 14:17:43

Hey,

Weet er iemand waar ik de slides over veneuze trombose en longembool kan vinden? Want heb alleen die van bloedstolling en immuungemedieerde trombose. Van veneuze trombose heb ik enkel de slides van de kliniek, niet van de theorie (terwijl ik wel notities heb van een theorieles).
Alvast bedankt!

Ine

'VTE peerlinck' onder vaatheelkunde

inewesthovens

26-12-2008 14:27:55

Merci!!!