Peerlinck blz 48 behandeling longembool

Live forum: /viewtopic.php?t=16828

Anonymous

29-12-2008 09:56:57

die trombolytische therapie moet je dat voor tijdens of na de anti-coagulantia geven (LMWH, vitk-antagonisten) ?

of doe je enkel trombolyse en geen vitkantagonisten meer?

Cl0cKw1S3

29-12-2008 10:12:11

trombolyse om het embool proberen op te lossen
anticoagulantie ter preventie van een nieuw embool (of uitbreiding)

tegelijk opgestart denk ik

Anonymous

29-12-2008 13:56:01

is je risico op bloeding dan niet immens hoog? als je het samen opstart?

je fibrinolyticum breekt veel van je FII af en de FII die dan nog overschiet wordt geinhibeerd door je heparine?

Lotte

30-12-2008 20:30:38

Kweet ook niet goed of je ze tegelijk opstart, ik zou denken eerst trombolyse, want dat geef je enkel bij een zr groot embool waar het gaat om een kwestie van leven of dood. en als de patient het overleeft dan ook preventie voor nieuwe embolen (coumarine)

Anonymous

10-01-2009 19:31:50

mja afhankelijk van hoe groot embool ...

als er iemand met vage thoracale pijn en vage dyspnoe na bijv een lange vliegtuigreis toekomt op spoed, en dan nog eens torenhoge D-dimeren dan geef je hem/haar een therapeutische hoeveelheid fraxiparine of fraxodi (afhankelijk van gewicht, meestal rond 80mg) en start je de marcoumar/marevan op, en de eerste dagen samen met preventieve doses fraxi totdat je marcoumar op punt staat...en afhankelijk of dat je een eenmalige oorzaak kan aanduiden (bijv lange vliegtuigreis), eerste keer of meerdere keren LE, maligniteit (bijv bij mannen van middelbare leeftijd waar geen oorzaak te vinden is, ligt de oorzaak vaak bij een miskend prostaatcarcinoom bijvoorbeeld), familiaal,..geef je de marcoumar 3 of 6 maand of levenslang...

als dat nu een zadelembool zou zijn zou ik niet echt tijd verliezen met geleuter, maar gewoon de chirurg van wacht opbellen voor een embolectomie en hopen dat die patient overleeft, daarna heb je nog tijd genoeg voor de marcoumar;-)

geloof me, niet t veel in regeltjes denken...elke patient/voorgeschiedenis/longembool is anders...hoe je daar allemaal mee moet omgaan is voor 95% stagematerie;-)

Anonymous

11-01-2010 20:14:51

Je start inderdaag met LMWH(=trombolyse) en je associeert vit k antagonisten. Dit geeft geen verhoogd risico op bloedingen, vermits je vit K antagonisten niet direct werken. Zodra ze beginnen te werken, dwz je een INR hebt tussen 2-3, je de LMWH mag stoppen.

Anonymous

22-01-2010 21:38:57

Meest logische lijkt mij: -Start trombolyse
-Na trombolyse start LMWH ter preventie re-occlusie
-Start Coumarines direct cf. halfwaarde tijd stollingsfactoren