HDL

Live forum: /viewtopic.php?t=16853

Anonymous

29-12-2008 20:42:27

is laag HDL een onafhankelijke risicofactor voor cardiovasculaire aandoeningen?

Anonymous

29-12-2008 20:59:41

ja :)

Anonymous

29-12-2008 21:09:35

zeker?

is het geen afhankelijke risicofactor?
maw, een laag HDL ontstaat doordat je een hoog LDL hebt, dit laatste is dan de onafhankelijke RF ??

inewesthovens

29-12-2008 22:10:53

Ik vind 't toch nie zo vanzelfsprekend. Als je de Framingham-studie bekijkt zou je zeggen van niet. Volgens de Interheart-studie gaat het om verhouding LDL/HDL. Mag je dan zeggen dat HDL een onafhankelijke risicofactor is?

*Loesje

29-12-2008 23:12:06

ik denk dat de grap is dat het wel een RF is, maar dat RFmodificatie zoals ze voor HDL geprobeerd hebben met één of andere medicament "oxicimab"-achtig ofzo (ik heb die nota's totaal nie hier:p), dat dat toch géén verbetering van de overleving opleverde ondanks dat HDL wel steeg.
Mss ging de vraag daar wel over, tis MC he!

En HDL en LDL zijn niet omgekeerd evenredig ofzo hoor, ik ken genoeg mensen met een hoog LDL, maar ook een hoog HDL , of een hoog HDL en een laag LDL, of vise versa..

BADMAN

30-12-2008 02:08:26

een high level HDL is GEEN onafhankelijke BESCHERMENDE factor volgens Framingham, maar da zegt niks over de low level HDL als RISICOfactor lijkt mij...

Ik vond dit op het net:

The almost exclusive focus on low-density lipoprotein level as he major risk factor among lipid abnormalities has recently been questioned. The interest in other lipids, including high-density lipoprotein and triglycerides, has intensified, and the approach to treatment has shifted to include a focus on high-density lipoprotein. A low level of high-density lipoprotein cholesterol is an independent risk factor for coronary heart disease. Increases in high-density lipoprotein have been shown to decrease cardiac mortality and slow the progression of atherosclerosis. To increase high-density lipoprotein, a combination of lifestyle modifications and pharmacotherapy may be needed. Niacin and fibrates are the most effective medications currently available for increasing high-density lipoprotein. In patients with coronary heart disease, use of these medications alone or in combination with a statin has been shown to reduce cardiovascular events. Side effects and adverse reactions are an impediment to the more liberal use of these agents. New options, with improved efficacy and safety profiles, are now being investigated in clinical trials.

**sofie**

30-12-2008 06:59:32

Yep, in één of andere POKC van hart heeft de prof letterlijk gezegd dat "een laag HDL een onafhankelijke risicofactor is".

Wss daarom dat ze in de Framingham-studie hebben uitgetest of een hoog HDL een beschermende factor zou zijn, maar dat viel helaas wat tegen...

*Loesje

31-12-2008 08:30:03

ja voila, we zijn het er dus over eens he:p