examenvraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=17295

Anonymous

13-01-2009 11:31:06

a)Coronairografie bij:
-acuut hartfalen
-acuut coronair syndroom
-aortadissectie
-weetk niemeer

b)Echocardio niet voor:
Wanddikte
hartfunctie
kleplijden
coronairen

c)Het voordeel van CT tov MRI:
-geen ioniserend contrastmiddel
-weetk niemeer
-en dit ook nie;)
-Groter en duidelijker totaalbeeld

-> als't geen vd 2 is, zeg dan "iets anders;)"

d)Endocarditis van een kunstklep is ernstig maar niet gevaarlijk:
juist
niet juist

e)Verhoogt ASA de INR bij coumarines?

f) meisje van 20j dat de pil neemt komt bij jou omdat ze petechien en purpura heeft. Ze voelt zich niet ziek.
Welke test doe je?
-D-dimeren
-lupus anticoagulans
-PT
-bloedplaatjes tellen

Kan iemand de antwoorden zeggen op deze vraagjes?:)

Anonymous

13-01-2009 17:47:17

heyhey,
sorry, nu helaas geen tijd om te antwoorden, morgen examen.....
maar ik zou graag vragen: heb je nog meer examenvragen TC?
ik heb namelijk die v vorig jaar is op het forum 'vorige jaren' opgezocht en vond die van jou er nt tussen...
Zijn dit vragen van het examen van dit jaar?
Bedankt!!!

Anonymous

13-01-2009 18:29:06

toch maar :) :

a ACS
b coronairen
c geen v beide (mss totaal beeld als multislice CT) was het niet MRI tov CT
dan namelijk ioniserend (en CS)
d niet juist, hoge mort
e nee, gn invloed extrinsiek pathway
f lupus anticoagulans (vr fosfolipiden S)

als je nog meer vraagjes hebt, zou ik het erg waarderen ;) succes!

Anonymous

13-01-2009 18:40:19

sorry voor het aandringen maar het zou heel mooi zijn als je eventuele extra vragen nog kan plaatsen voor morgen ;) thanks!

Anonymous

13-01-2009 20:27:50

Maar al die anti-trombotica versterken elkaar toch, dus kan ASA coumarines versterken..:)?

Da meisje van 20, zou da nie gewoon op bloedingen wijzen omda ze te weinig vit K heeft gegeten ofzo, ipv onmiddellijk zoiets wa zeldzamer te denken...

nog vragen:

Statine ook nut ter preven,tie MCI bij iem met laag LDL(en recent MCI)

Voor wat is de incisuur in de drukgolf van de slagaders? -> sluiten/openen klepblaadjes?

formule :
EF=CV/EDV
EF=CV/EDP
EF=EDP/CV

Beste voor aneurysma
ct
ct+angio
..
..

operatie na hartcontusie?

Anonymous

14-01-2009 20:18:43

hey stress!

kan je mss dan nu jouw tc-vragen posten?

dankje!

Andromeda

17-01-2009 17:23:59

Ik zou bij dat meisje de plaatjes tellen, zoals in het POKC van Peerlinck... Petechiën en zo zijn dacht ik meer suggestief voor een plaatjesstoornis. Lupus anticoagulans geeft trouwens stolling, en geen bloedingen!

Weet iemand dat van dat aneurysma? Is dat een angio CT omdat je contrast hebt ingespoten? Of noemen we dat dan een gewone CT met contrast?

BADMAN

17-01-2009 18:06:25

een aneurysma kan soms redelijk normaal overkomen op angiografie en op CT angio, omdat de 'extra ruimte' gevuld is met klonters enz, zodat je uiteindelijk geen veranderd lumen hebt waar het contrast doorloopt...

zou daar echo voor pakken? hangt van lokalisatie af natuurlijk, ma voor abdominaal aneurysma... echo?

Awholenewworld

17-01-2009 18:11:25

Bij Maleuw hebben we gezien dat CT de gouden standaard is voor aneurysma.

BADMAN

17-01-2009 19:17:26

ok, gewone CT dan? want van die angio bennek wel vrij zeker dat da nie de goeie manier is...

Andromeda

17-01-2009 19:23:17

Ja, het is wel CT, maar ik weet gewoon niet eens wat een angio CT dan wel is. Da's toch ook gewoon CT met contrast inspuiten? Die reconstructiebeelden en zo zijn toch maar een extraatje naast de 'gewone' angioCT of niet? Vandaar mijn verwarring dus...

Ruth

17-01-2009 20:11:54

Volgens mij is een 'gewone CT' van de bloedvaten toch altijd met contrastmiddel, hoor. Die angioCT, is dat dan niet met distractie-methode en 3D-zever en zo ?

(nu, waarom het een niet, en het andere wel goed zou zijn, weet ik ook niet.)

Maarten1

17-01-2009 20:37:07

Bij nevelsteen staat wel voor aneurysma eerst echo en dan aanvullend CT.

BADMAN

17-01-2009 21:41:30

angio CT is voor mijn part me contrast en gewone CT zonder :) je kan de wanden van een aorta toch wel zien op CT, lijkt me?

dacht ook echt eerst echo eigenlijk ze :oops:

*Loesje

17-01-2009 21:50:49

neenee, tis TC dus het is CT! staat bij maleux idd & denk zelfs bij bogaert ook nog eens.

En ik heb mij dat ook al hele dag afgevraagd, het verschil tussen angio CT en gewone CT met contrast!

Nu is mijn hypothese dat je bij gewone CT gewoon contrast in vene inspuit en bij angio CT dat zo conformt met angiografie (rx) gaat opschuiven met catheter en al?

Valentin

18-01-2009 07:27:33

AngioCT zijn zo van die 3D-beelden met enkel vaten. Heeft dus vooral met de verwerking van de beelden te maken denk ik.

Bij aneurysma is echo inderdaad het screeningsonderzoek, maar CT geeft veel meer info en moet zeker pre-op uitgevoerd worden.
Dus ja, als echo er niet tussen staat is gewone CT toch zeker het juiste hoor. (+ contrast, als dat nog als aparte mogelijkheid zou staan)

Cl0cKw1S3

18-01-2009 08:27:46

vermoeden dvt been; echo of contrastflebografie
contrastflebo staat letterlijk dat dit de gouden standaard is, maar iets verder staat dat de ervaring afneemt waardoor deze nagenoeg volledig vervangen is door compressie echo...

wat is dan feitelijk het voorkeursonderzoek? iets waar ge geen ervaring (meer) mee hebt? +waar toch ook contrastbelasting voor nodig is...
+ in dat algoritme volgens wells staat dat bij hoge waarschijnlijkheid een echografie wordt uitgevoerd (of abnormale D-dimeren)

bijkomend voor longembool; angio of CT?
angio = referentie (waarmee vlg wordt, dus niet zozeer de gouden standaard?)

Valentin

18-01-2009 09:49:30

Gouden Standaard wilt enkel zeggen dat het onderzoek de beste beelden geeft, maar houdt geen rekening met complicaties, invasiviteit (is dat een woord?), etc.
Zo is klassieke angiografie bv. ook de gouden standaard voor arteriële insufficiëntie, dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat ge dat als eerste onderzoek doet.

Het wilt wel zeggen dat alle andere onderzoeken worden getest t.o.v. dat onderzoek, om de specificiteit en sensitiviteit te kunnen bepalen.

BADMAN

18-01-2009 15:46:48

@ degene die die vraagjes over aneurysma & welk onderzoek daarvoor het beste is heeft gepost:

stond daar nog iets anders bij? voor screening, pre-operatief,... want anders kan je da (zoals val al zei) toch nie zeggen lijkt mij... Zou ik vrij verwarrend vinden :?

slide 19, nevelsteen, over aneurysma: ECHO = STANDAARDONDERZOEK...
slide 20, idem , idem : CT SCAN = het eerste aanvullend onderzoek.

wat staat er dan wel in TC? dat ik weet wat ik bij welke prof moet zeggen he 8)

seppe

18-01-2009 17:59:21

1.Formule EF

2.Man 75, mitraliskleplijden, AMI, VKF, diab mell
pijn zwelling re onderbeen na stoten tg kast
Fel gespannen pijnlijke rechter kuit, pitting oedeem: welke diagnose?

3.man, moest laatste tijd vaak vliegen. heeft wrs DVT, li been 3cm groter dan re been en nog wat symptomen. wat is eerste bijkomende onderzoek?

4. behandeling VCS vernauwing:
a) Trombolyse
b) trombolyse + stent
c) ballondilatatie
d) ballondilatatie + stent

5.statines zorgen voor een velaging van het risico op diabetes

6.heelkunde voor atrioventriculaire klep ruptuur tgv van een desceleratie heeft een lage overleving (of zoiets)

7.- bij rechtstreekse steek met een mes is er een groot risico dat je het hart raakt

Iemand die mij kan helpe! thx!

Cl0cKw1S3

18-01-2009 18:07:03

1/ EF = SV/EDV
2/ dvt? perifeer embool?
3/ duplex / dopper / echo
4/ ik zou voor D gaan, trombolyse lijkt mij te gevaarlijk en tegenwoordig steken ze stents alsof het niets is
5/ statines hebben volgens mij niets met risico op diabetes te maken
6/ wat is de juiste vraag?
7/ als ge thv hart steekt denk ik wel dat er een risico is ja...

BADMAN

18-01-2009 18:08:12

7 is fout, door de ribbenkast :)

de rest zou ik eens heel lang over moeten nadenken en eerst TC nog eens moeten herhalen denk ik :D

Cl0cKw1S3

18-01-2009 18:11:49

7 is fout, door de ribbenkast :)

de rest zou ik eens heel lang over moeten nadenken en eerst TC nog eens moeten herhalen denk ik :D

zeker van?
ok da geeft wel wat bescherming, maar ge steekt met de scherpe kant he ipv het heft

Bart

18-01-2009 18:13:11

sergeant heeft gezegd da ge int leger leerde om zo met uw bajonet in den buik te steken, in een boog naar boven naar t hart toe :)... ge weet maar nooit wanneer t van pas komt!

Valentin

18-01-2009 18:19:32

9/10 raakt ge wel alleen de rechterventrikel, en da's nog nie zo'n ramp ;)

*Loesje

18-01-2009 18:20:48

2. de vraag bij twee is: welk onderzoek: D-dimeren (want unlikely DVT)
4. blijkbaar staat ergens in een pokc van peirlinck (ofzoiets, ik ben zelf nooit in die lessen geraakt tenzij de keren dat madam er zelf nie was :x ) dat het trombolyse + stent is

5. ge moet bij DM statines geven om CVrisico low te houden, ni omgekeerd, er zijn zelfs studies dat statines het risico op DM wat verhogen (bron: het wereldwijde web:p)

6. heel hoge mortaliteit zie sergeant mitralisruptuur

7. "ge moet al héééééééééél goe kunne mikken om het hart te raken":)

Awholenewworld

18-01-2009 18:42:23

6: mitralisruptuur heeft idd hoge mortaliteit, maar meestal gaat het toch over een tricuspiedklepruptuur? Die wordt toch ook behandeld, wel pas na 8 weken, ma toch. Dus volgens mij kan lage mortaliteit ook?

Lotte

18-01-2009 20:25:43

4. blijkbaar staat ergens in een pokc van peirlinck (ofzoiets, ik ben zelf nooit in die lessen geraakt tenzij de keren dat madam er zelf nie was Mad ) dat het trombolyse + stent is

weet ge dat zeker? want ik zou ook denken ballondilatatie en stent (zie vdw...)

6. heel hoge mortaliteit zie sergeant mitralisruptuur

dat staat er toch niet bij in de cursus? er staat toch gewoon dat je mitralisruptuur snel moet behandelen, want anders dood. en tricuspiedruptuur, daar heb je tijd. en er staat idd dat TKruptuur het meeste voorkomt...
(grrrrrr stomme vragen!)

Andromeda

19-01-2009 17:15:12

vraag 4 daar van die VCS, ik vind daar alleen iets van terug bij die voorbeeldjes van maleux, k heb alleen opgeschreven 'stent'. Maar die occlusie kwam door een tumor, ik denk niet dat je dan trombolyse moet doen? K zou toch voor ballondilatatie plus stent gaan dan...
Ik vind het trouwens lichtelijk onnozel dat ge die zijn voorbeeldjes moet kennen! Da's nu toch eignelijk half vaatheelkunde, die VCS-vraag!

*Loesje

19-01-2009 20:24:23

dat staat letterlijk in het illustratief HC ("wel te kennen" - kunne we daar geen open vragen ook over krijgen trouwens?) van fourneau van 3/11/2008 dat VCS en VCI syndroom

er staat wel:
trombolyse - recanalisatie - stenting

dus als recanalysatie ballondilatatie is, kan dat evt ook, maar ik ga toch voor trombolyse + stent

ma tis idd vaat, very strange!

Vraag 6 hbb jullie wsl toch gelijk, dat het over tricuspied gaat

Ruth

19-01-2009 20:27:56

Bij fourneau staan die er alle 3, omdat dat gewoon afhankelijk is van de oorzaak van dat VCS. Als dat een trombose is door een catheter of zo, ja, dan ga je uiteraard trombolyse doen... Als er tumorinvasie is, lijkt mij dat weer minder nuttig. :)

Dus hopelijk is dit gewoon een onvolledige vraag waar wij ons hoofd over breken, en staat er eigenlijk meer info bij.