Verhoogt ASA de INR bij coumarines?

Live forum: /viewtopic.php?t=17354

Anonymous

14-01-2009 20:24:32

Verhoogt ASA de INR bij coumarines?

ik denk van wel: want door hun interactie zal er verhoogde bloedingsneiging zijn, dus zal de INR stijgen?

Anonymous

14-01-2009 20:26:27

Neen, want het heeft niets met de extrinsieke stolling te maken.

Valentin

14-01-2009 23:22:02

De INR is nog altijd een test die in een labo wordt uitgevoerd in gecentrifugeerd bloed, dus heel veel hebben die plaatjes er niet mee te maken denk ik :)

Anonymous

20-01-2009 10:08:56

Ja maar door competitie binding aan albumine van coumarines en ASA gaan de coumarines in u bloed verhogen,
dus u pt gaat wel hoger zijn

Cl0cKw1S3

20-01-2009 10:23:42

dan heeft quasi alles zo een effect, ik zou dan precies ook antwoorden geen invloed...

*Loesje

20-01-2009 12:40:50

ja en dan? tis niet omdat er véél geneesmiddelen zijn die de INR verhogen en we geen zin hebben om die te kenne, dat ze het niet doen he.

Zie p 77 vh repertorium... Coumarine veel meer effect door ASA...

Anonymous

20-01-2009 13:03:33

Ik denk dat je toch nog altijd moet antwoorden: geen effect.
Bloed wordt op zo een belachelijke manier gegeven, iedereen beperkt tot zijn vak, voor elke prof moet je iets anders antwoorden omdat het zo in de cursus staat.
En Peerlinck kennende vermoed ik dat zij de volgende denkwijze voor ons gemaakt heeft: ASA werkt op plaatjes, heeft niets met PT te maken, dus het heeft geen effect...al da opzoekingswerk maakt het alleen maar ingewikkelder.

MC choice examens hebben enkel nut als alles ook deftig gezien is zoals bij neurologie, voor vakken zoals bloed die maar halfenhalf gezien zijn is dat zever. Iemand die ff iets meer heeft opgezocht weet iets meer en interpreteert de vraag anders.
Bij neuro was je gewoon verondersteld alles te kennen, en daar werd ook naar gevraagd.

En tis niet omdat Coumarines meer effect hebben door ASA, dat ze ze de INR beïnvloeden, kliniek en labo zijn totaal verschillend.

Anonymous

20-01-2009 13:28:29

Majawel, minder binding aan albumine, meer vrije concentratie, meer stollingsfactor inhibitie, grotere INR!

verder ben ik het totaal eens met uw kritiek over bloed, dat vak zit TOTAAL verkeerd ineen. Tis een hoop weetjes en theoretische blabla met klinische relevantie +/- NIHIL.

Anonymous

20-01-2009 13:32:33

Ja, kgeloof u wel daarin ze. Maar ik denk gewoon niet dat Peerlinck van ons verwacht dat wij zo ver nadenken, tenzij dat in de cursus staat en dan heb ik er over gelezen.

Anonymous

20-01-2009 13:35:05

Ja, kgeloof u wel daarin ze. Maar ik denk gewoon niet dat Peerlinck van ons verwacht dat wij zo ver nadenken, tenzij dat in de cursus staat en dan heb ik er over gelezen.
Ik zou nog steeds antwoorden dat het geen effect heeft op de INR.

Domana

25-01-2009 15:40:58

pfftt weeral zo'n rotte vraag. Eerst dacht ik ook van, ze zal wel bedoelen dat PT berekend wordt op bloedplaatsjesarm plasma en dit dus niets verandert aan de INR maar op één van haar slides staan salicylaten in hoge dosis onder het kolommetje anticoagulans respons increased...

Mss dan toch maar gaan voor dat het de INR wel verhoogt en masaal gaan klagen als ze het fout rekent ;)

inewesthovens

25-01-2009 15:47:54

Op welke slide staat dat?
Ik dacht voor geen effect te gaan...

Domana

25-01-2009 15:54:08

Op welke slide staat dat?
Ik dacht voor geen effect te gaan...

Bij stolling2008 op de 21ste pagina in dat tabelletje

Andromeda

25-01-2009 15:58:01

Hoi, bij ons was er een vraag waarbij je de juiste stelling over aspirine er moest uithalen en er stond onder andere bij 'de profylactische dosis is 75 à 100 mg', maar ook 'aspirine verhoogt de INR bij coumarines'. Ik denk dat dat van die profylactische dosis wel juist is hé (dacht dat het soms wel tot iets hoger dan 100 ging, maarja), dus veronderstel ik dat zij vindt dat aspirines de INR niet gaan verhogen.

inewesthovens

25-01-2009 16:05:52

ma da gaat nie over de PT of de INF he.
aspirine + marcoumar geeft wel hogere bloedingsneiging dan marcoumar alleen, maar die aspirine heeft geen effect op de INR

Domana

25-01-2009 16:11:09

ma da gaat nie over de PT of de INF he.
aspirine + marcoumar geeft wel hogere bloedingsneiging dan marcoumar alleen, maar die aspirine heeft geen effect op de INR

ik dacht dat het wel ging over medicijnen die de werking van marcoumar beinvloeden->dus wel invloed op INR
Maar maakt niet uit, dankzij de uitleg van Andromeda gaan we voor niet verhogen ;)

Andromeda

25-01-2009 16:13:07

Tja als er door competitie voor albuminebinding meer vrij coumarine zou zijn, zal de INR wel verhogen é... En daar ging het toch om in het begin van deze discussie. Los van het feit dat je sowieso meer bloedingsneiging hebt door én de plaatjes én de stollingsfactoren...