gestelde vragen

Live forum: /viewtopic.php?t=20183

Cathelijne

17-01-2010 23:08:46

Bij de volgende vragen die deze periode of vorig jaar gesteld zijn, ben ik toch niet helemaal zeker van het juiste antwoord. Jullie?

*Bij AOklepchirurgie:
-bewaren de ant papilairspier want de post is minder belangrijk
- hechten we de blaadjes terug aan elkaar
--> ???

*Wat is juist mbt echocardiografie
-ultratonen geleiden goed, enkel gestoord door sputa
-ultratonen geleiden goed, zonder meer
-ultratonen geleiden niet goed
--> ik heb de neiging om het tweede te zetten, er vanuit gaande dat men binnen een 'window' gaat echo-en, of gaan de sputa een storende factor zijn?
of bedoelen ze met deze vraag net dat de tonen teruggekaatst worden door ribben, lucht en dat ze dus niet goed geleiden?

* wat geef je bij nierinfarct zonder gevonden bron van embolen:
-ASA
-coumarines
-ASA+coumarines
-ASA+Clopidogrel
--> ik denk sowieso ASA met ?, maar weet niet of het met coumarine moet of met clopidogrel moet noch waarom?

* Waarom/beÔnvloedt hartfalen de respons op Warfarine?

* fee floaty trombus en iets over dat je geen VCfilter mag plaatsen (hebben wij dit gezien?)

MERCI MERCI

Lao Tzu

20-01-2010 18:57:27

Denk enkel ASA bij nierinfarct. Clopidogrel enkel met ASA bij stentthrombose. Coumarines en ASA = doodbloeden :-). Coumarines enkel: ik dacht niet bij arteriŽle trombose...

Ik heb wel nog twee andere vraagjes:

-Juist wel of juist geen ballondilatatie bij verkalkte gecompliceerde plaque? Ik denk van wel maar vind het nergens echt terug.

- heelkunde voor atrioventriculaire klep ruptuur tgv van een desceleratie heeft een lage overleving ==> is dit fout? Bij tricuspied sowieso laag, maar mitralisruptuur?

bedankt!

Cathelijne

25-01-2010 20:59:24

bij tricuspied kan je uitstellen
bij mitraal moet je snel herstellen staat er in de cursus
maar ik denk dus dat de stelling FOUT is

er staat dat atrioventriculaire klep ruptuur LAGE overleving heeft
di fout
(want aangezien je mitraal gewoon snel moet herstellen heeft dit herstellen wel effect lijkt me)

Anonymous

25-01-2011 21:36:40

-Juist wel of juist geen ballondilatatie bij verkalkte gecompliceerde plaque? Ik denk van wel maar vind het nergens echt terug.

Juist geen, want je maakt de arterie enkel brozer...