clopidogrel p 17 bloedstolling KP

Live forum: /viewtopic.php?t=21255

koetjeboe

30-12-2010 13:46:41

hoi

er staat dat clopidogrel de binding van ADP aan de ADPreceptor (P2Y12) blokkeert en daar Gi wordt geactiveerd.

Maar door de binding van ADP aan P2Y12 wordt juist Gi geactiveerd en net daardoor wordt AC geinhibeerd en dus daalt de concentratie cAMP in de cel, waardoor IP3 niet meer wordt onderdrukt door die cAMP en er dus Calciumrelease is uit het SR.

Clopidogrel blokt de binding van ADP aan de P2Y12 receptor dus, en daardoor wordt Gi niet geactiveerd en dus werkt AC wel, maw, cAMP stijgt in de cel, waardoor de Ca-release door IP3 wordt onderdrukt en de plaatjesaggregatie wordt geremd.
Want calcium zorgt voor de activatie van GPIIb/IIIa en zo verder voor aggregatie..

Dus dan is de cursus toch fout? AC wordt juist wel geactiveerd!

Iemand?

bart00

30-12-2010 14:44:38

hoi

er staat dat clopidogrel de binding van ADP aan de ADPreceptor (P2Y12) blokkeert en daar Gi wordt geactiveerd.

Maar door de binding van ADP aan P2Y12 wordt juist Gi geactiveerd en net daardoor wordt AC geinhibeerd en dus daalt de concentratie cAMP in de cel, waardoor IP3 niet meer wordt onderdrukt door die cAMP en er dus Calciumrelease is uit het SR.

Clopidogrel blokt de binding van ADP aan de P2Y12 receptor dus, en daardoor wordt Gi niet geactiveerd en dus werkt AC wel, maw, cAMP stijgt in de cel, waardoor de Ca-release door IP3 wordt onderdrukt en de plaatjesaggregatie wordt geremd.
Want calcium zorgt voor de activatie van GPIIb/IIIa en zo verder voor aggregatie..

Dus dan is de cursus toch fout? AC wordt juist wel geactiveerd!

Iemand?

klopt idd, verwarrende zinsconstructie in de cursus. Clopidogrel blokkeert de binding van ADP aan P2Y12 (deze binding activeert anders Gi) en inhibeert zo bloedplaatjesaggregatie. Ik denk dat het zo zou moeten zijn: "hierdoor wordt AC gestimuleerd en bloeplaatjes aggregatie ge´nhibeerd.

neile

30-12-2010 14:48:16

je vergist je tussen de verschillende g-gekoppelde receptoren denk ik..
AC is in gekoppeld cAMP en PKA,
PLC is gekoppeld met IP3...

soit de uitleg vind je op de volgende figuur:

en de uitleg die erbij stond is de volgende:

Mechanism of action of cilostazol and postulated modulation of P2Y12 receptor signalling. Three P2 receptors are present on human platelets: P2X1, P2Y1, and P2Y12. P2X1 mediates extracellular calcium influx and utilizes adenosine triphosphate (ATP) as an agonist. P2Y1 and P2Y12 are G-coupled proteins which utilize adenosine diphosphate (ADP) as an agonist. The binding of ADP to the Gq-coupled P2Y1 receptor leads to the activation of phospholipase C (PLC) which generates inositol triphosphate (IP3) leading to mobilization of intracellular calcium inducing alteration in shape and initiate a weak and transient phase of platelet aggregation. The binding of adenosine diphosphate to the Gi-coupled P2Y12 receptor liberates the Gi protein subunits αi and βγ and leads to the stabilization of platelet aggregation. The αi subunit leads to inhibition of adenylyl cyclase (AC), which reduces cyclic adenosine monophosphate (cAMP) levels. The decrease in cyclic adenosine monophosphate production reduces the activation of specific protein kinases (PKA), which in turn decreases phosphorylation (P) of vasodilator-stimulated phosphoprotein (VASP) leading to increased platelet activation and aggregation; the subunit βγ activates kinases which induce granule secretion. Prostaglandin E1 (PGE1) activates adenylyl cyclase which increases cyclic adenosine monophosphate levels and VASP-P. Following hepatic metabolism, the active metabolite of clopidogrel irreversibly inhibits the P2Y12 receptor, increasing cyclic adenosine monophosphate levels and VASP-P. Cilostazol increases cyclic adenosine monophosphate levels by means of PDEIII inhibition, potentially modulating VASP-P and intraplatelet P2Y12 signalling. Type 2 diabetes mellitus patients have upregulation of P2Y12 signalling secondary to low cyclic adenosine monophosphate levels, therefore making platelets of these patients a target to test for the effects of cilostazol on modulating receptor signalling. Solid arrows indicate activation. Dotted arrows indicate inhibition.

koetjeboe

30-12-2010 15:25:28

die tekening had ik ook al gevonden en het klopt toch wat ik zeg

door de binding van clopidogrel wordt de inhibitie van AC ongedaan gemaakt, waardoor er dus meer cAMP is en dus destabilisatie van plaatjes..

en ik bedoelde dat cAMP een effect heeft op IP3, ik weet dat IP3 werkt via PLC, maar cAMP in de cel (van waar dat het ook komt) heeft een inhiberende werking op de Calciumrelease uit het SR (dat zich ook ergens in de cel afspeelt natuurlijk)

cAMP werkt dus op verschillende processen, zo heb ik het begrepen uit boron en boulpaep en uit internetgegevens :-)