examenvraag vorig jaar: nog steeds geen eensluitend antwoord

Live forum: /viewtopic.php?t=21257

koetjeboe

30-12-2010 15:34:53

Verhoogt ASA de INR bij coumarines?

is het nu ja of neen.. want er staat al een hele discussie hierover, maar precies geen eenduidig antwoord..

ForzaJuve

13-01-2011 11:25:58

Volgens wikipedia heeft aspirine alvast geen effect op de PT (en dus ook niet op de INR):

http] (Tabel bij "Mechanism of action")

solid_snake_nr1

13-01-2011 12:50:18

gelijk de discussie bij da andere topic: ASA (net gelijk vele andere medicatie) bindt ook aan albumine, dus theoretisch is er meet coumarine vrij

ma de vraag draait hier (volgens mijn bescheiden mening) rond het werkingsprincipe (en daarmee ook manier van labo controle), dus dat albumine-gedoe mag buiten beschouwing gelaten worden

--> neen, verhoogt INR niet
dat is toch wat ik zou (en ga) antwoorden

Anonymous

15-01-2011 19:59:32

gelijk de discussie bij da andere topic: ASA (net gelijk vele andere medicatie) bindt ook aan albumine, dus theoretisch is er meet coumarine vrij

ma de vraag draait hier (volgens mijn bescheiden mening) rond het werkingsprincipe (en daarmee ook manier van labo controle), dus dat albumine-gedoe mag buiten beschouwing gelaten worden

--> neen, verhoogt INR niet
dat is toch wat ik zou (en ga) antwoorden

wat Peerlinck volgens mij wil horen, is wat op p 28 in haar cursus staat: "een verhoogd risico op bloeding kan ook het gevolg zijn van een effect dat LOSSTAAT van het farmacologisch effect van coumarines: bv. door aspirine dat op de bloedplaatjes werkt. ook in de tabel op p 27 staat aspirine niet vermeld.
-->Dus geen effect!