paar vraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=21486

koetjeboe

18-01-2011 18:55:33

hoi,

ik heb een paar vraagjes bij TC-examenvragen afgelopen jaren

Behandeling van VCS vernauwing? is dit trombolyse + stent (waar hebben we dit gezien, behalve een voorbeeld van VCS vernauwing bij MALEUX)

Wat geven bij nierinfarct zonder gevonden bron van embolen? ik dacht ASA + COUMARINES (want indien reden van embool niet geweten, toch OAC; maar indien het om een puur lokaal trombotisch proces gaat hoef je geen ontstolling (OAC) te geven.. wat is het hier dan?

Welke verwikkeling komt bij coronaro het minste voor: pericarditis, MI (< 0.03%), dood (0.08%) of nierinsufficientie? Is het dan pericarditis, aangezien dit niet in het tabelletje staat in de tekst van coronaro?

Wat is het 1e onderzoek bij varicocoele? was een prentje bij Maleux zijn slides, ik zou denken echo-doppler.. (altijd eerst non-invasief), nadien een flebografie?

Wat kan niet gemeten worden met echocardio? drukgradient, diameter, snelheid of druk. Ik veronderstel DRUK? Ik heb het ondertussen gevonden: geen absolute drukmetingen :-)

Echocardio: US geleiden goed, maar hebben sputa daarop invloed? Er staat iets van niet goed geleiden thv longparenchym..

tnx!

koetjeboe

18-01-2011 19:31:11

ahja, bij de risicofactoren heb je de BIG 6; maar moet je die totale cholesterol 'nauw' nemen, ik bedoel: is een laag HDL ook een onafhankelijke risicofactor. Want zo staat het in één van de examenvragen, en als je het heel letterlijk neemt: dan antwoord je NEEN, omdat het over totaal cholesterol gaat..

tnx!

ForzaJuve

18-01-2011 21:06:26

Behandeling van VCS vernauwing? is dit trombolyse + stent (waar hebben we dit gezien, behalve een voorbeeld van VCS vernauwing bij MALEUX)

Dat staat bij Fourneau, bij veneuze pathologie (Vena Cava syndromen). Dus ik zou daar inderdaad ook Thrombolyse + stent kiezen

Wat geven bij nierinfarct zonder gevonden bron van embolen? ik dacht ASA + COUMARINES (want indien reden van embool niet geweten, toch OAC; maar indien het om een puur lokaal trombotisch proces gaat hoef je geen ontstolling (OAC) te geven.. wat is het hier dan?

Tja, ge kunt die vraag nogal dubbel interpreteren:
- Nierinfarct en 't is geen embool -> ASA
- Nierinfarct door een embool, maar de bron is niet gevonden -> ASA + Coumarines

Welke verwikkeling komt bij coronaro het minste voor: pericarditis, MI (< 0.03%), dood (0.08%) of nierinsufficientie? Is het dan pericarditis, aangezien dit niet in het tabelletje staat in de tekst van coronaro?

Ik volg uw redenering, pericarditis staat er niet bij, dus dat is wss het minste.

Wat is het 1e onderzoek bij varicocoele? was een prentje bij Maleux zijn slides, ik zou denken echo-doppler.. (altijd eerst non-invasief), nadien een flebografie?

Nergens tegengekomen bij bloed, maar volgens mij is echo ook wel het eerste onderzoek (aangezien dat niet-invasief is)

Echocardio: US geleiden goed, maar hebben sputa daarop invloed? Er staat iets van niet goed geleiden thv longparenchym..

Misschien is die examenvraag gewoon niet volledig gepost ? Wat ik zou kunnen zeggen over geleiding van ultratonen:
- Geleiding is afhankelijk van de acoustische impedantie
- Te groot impedantieverschil tussen weefsel en lucht: daarom worden ze aan de weefsel-lucht-grens volledig gereflecteerd
- Het weefsel dempt de ultratonen (attenuatie), dus voor dieper in het weefsel te zien hebt ge een hoogfrequentere toon nodig.
Maar daarmee is die vraag natuurlijk niet opgelost :-)

koetjeboe

18-01-2011 22:50:15

bedankt!
dat waren ook de antwoorden die ik zou geven.. lijken mij ook het meest juist!

wat denk je van die onafhankelijke risicofactor? Mag je laag HDL zo beschouwen, want ze spreken toch over TOTAAL CHOLESTEROL!

grt

ForzaJuve

19-01-2011 09:28:17

bedankt!
dat waren ook de antwoorden die ik zou geven.. lijken mij ook het meest juist!

wat denk je van die onafhankelijke risicofactor? Mag je laag HDL zo beschouwen, want ze spreken toch over TOTAAL CHOLESTEROL!

grt

Ik denk dat HDL geen onafhankelijke risicofactor is.

Uit de Interheart studie blijkt dat de verhouding LDL / HDL een risicofactor is:
- HDL stijgt en LDL blijft constant -> risico daalt.
- HDL stijgt maar LDL stijgt ook -> afhankelijk van de verhouding stijgt, daalt of verandert het risico niet.
Dus met alleen naar het HDL te kijken weet je niets.

Ik heb wel zelf nog een vraag:
Bij aortaklepchirurgie:
- Bewaren we de ant papilair spier want de post is minder belangrijk
- hechten we de blaadjes terug aan elkaar...

Dit staat toch nergens in Sergeant zijn tekst? Of heb ik er misschien overgelezen...

solid_snake_nr1

19-01-2011 09:42:51

Ik heb wel zelf nog een vraag:
Bij aortaklepchirurgie:
- Bewaren we de ant papilair spier want de post is minder belangrijk
- hechten we de blaadjes terug aan elkaar...

Dit staat toch nergens in Sergeant zijn tekst? Of heb ik er misschien overgelezen...

beetje logisch nadenken
- aortaklep heeft geen papillairspieren, dus da's al fout
- dat dichtnaaien doen ze soms bij mitralisklep, niet aortaklep, da's dus ook al fout
wat de 2 overige mogelijkheden waren weet ik nie meer, ma ge hebt dus al 50% kans juist te gokken :D

Anonymous

25-01-2011 22:27:27

Dat staat bij Fourneau, bij veneuze pathologie (Vena Cava syndromen). Dus ik zou daar inderdaad ook Thrombolyse + stent kiezen

Ik denk eigenlijk dat het ballondilatatie + stent is (volgens mijn nota's van bij maleux)

Anonymous

25-01-2011 22:32:54

Sergeant heeft ook nog vreemde vragen vind ik:

juist/fout

- operatief risico (mortaliteit en morbiditeit) geldt alleen voor het ziekenhuis (ik denk fout: levenslang)

- heelkunde voor atrioventriculaire klep ruptuur tgv desceleratie heeft een lage overleving (fout)

- bij rechtstreekse steek met een mes is er een groot risico dat je het hart raakt (ik denk fout, ik herinner me vaag iets wat hij zei in de les, iets van dat je onder het sternum met mes naar boven moet steken, dan meeste kans, of zoiets :s)

Denken jullie daar ook zo over?

solid_snake_nr1

26-01-2011 09:50:06

Sergeant heeft ook nog vreemde vragen vind ik:

juist/fout

- operatief risico (mortaliteit en morbiditeit) geldt alleen voor het ziekenhuis (ik denk fout: levenslang)

- heelkunde voor atrioventriculaire klep ruptuur tgv desceleratie heeft een lage overleving (fout)

- bij rechtstreekse steek met een mes is er een groot risico dat je het hart raakt (ik denk fout, ik herinner me vaag iets wat hij zei in de les, iets van dat je onder het sternum met mes naar boven moet steken, dan meeste kans, of zoiets :s)

Denken jullie daar ook zo over?

- natuurlijk fout, hij heeft daar nog een hele speech over gegeven
- staat ergens tussen de slides ma gn goesting om het op te zoeken
- ook fout, heeft hij ook een heel verhaal over gedaan :lol: