vraag 5 harde tandweefsels

Live forum: /viewtopic.php?t=17287

Lotte

12-01-2009 19:54:16

mja, er zijn verschillende versies van de opgeloste vragen met andere antwoorden in.

wat veroorzaakt er nu eigenlijk een horizontaal lijnvormig defect thv de boventanden?

kristin

13-01-2009 10:55:53

Hey Lotte,

ben het zelf ook niet zeker, maar ik heb in mijn notities staan:

- Tetracycline inname tijdens tandontwikkeling bij kinderen: onderste deel van de tand is niet verkleurt (owv dit deel van de tand al gemaakt voor tetracycline inname) Het bovenste deel van de tand is wel verkleurt (vanaf dat moment dus tetracycline inname), dit geeft een horizontaal
lijnvormimge verkleuring.
Verkleuring zit endogeen, ik denk niet dat de TA hier iets aan kan doen?

- neonatale lijn: vnl bij prematuren, kinderen met een moeilijke start ( dit is perfect met composit materiaal bij te werken -> dus naar de TA)
Dit heb je eveneens bij voedingstekorten. Ik vermoed dat die andere puntjes in de oplossingen (hypocalcemie en infectieziekten ook wel kloppen, maar dat heb ik niet opgeschreven)

- En dan heb ik nog iets staan van galzouten, maar weet niet of dit een lijnvormige verkleuring geeft, daar zijn mijn notas wat onduidelijk.

Aanvullingen zijn altijd welkom!

Awholenewworld

13-01-2009 18:11:35

Maar hoe kan je eigenlijk verklaren dat alleen de boventanden zijn aangetast?

kristin

13-01-2009 20:29:20

Bij tetracyclines? Door de groei, het is wanneer je de tand aan het vormen bent en je plots medicatie inneemt. Het deel dat al gevormd is(de onderkant van u tand dus) zal niet verkleuren en de bovenkant dat nog gevormd moet worden wel. Niet?

kristin

13-01-2009 20:31:23

oei, kwas te snel en ik las bovenkant/onderkant tanden. Euhm, waarom alleen de boventanden? Geen idee eigenlijk. De rest van de tanden zijn nog niet doorgebroken? ofwel is mijn antwoord fout en heeft het iets met zuigfles caries te maken?

Awholenewworld

14-01-2009 10:09:15

Zuigfles cariës dacht k niet omdat dat geen echt lijnte geeft. Het zal idd wel om een ontwikkelingsstoornis gaan, maar ik denk da die ook kan plaatsvinden als de tanden nog niet zijn doorgebroken. Mss moet je in het antwoord ook zeggen dat je de andere tanden ook moet nazien.

kristin

14-01-2009 13:42:35

Heb het eens nagevraagd bij een kotgenootje die tandheelkunde doet. Zij kon echt niets bedenken waarbij enkel de bovensnijtanden een lijntje vormen...
Moest het kind ouder zijn en de bovensnijtanden al definitieve tanden zijn, zou het eventueel nog kunnen door een trauma op de melktanden en zo op de definitieve tanden een invloed hebben.

Moest hij die vraag stellen, denk ik dat ik al de dingen die al vernoemd zijn geweest ga opsommen en de pro en contras geven...

Loewie

14-01-2009 15:03:30

ik vond dat nochtans een vrij straight forward vraag

das toch gewoon een chronologisch defectje door
Hypoxie bijgeboorte•Hypocalcemie•Infectieziekten•Malnutritie•Medicatie(fluoride, chemotherapie..)

zal bij nader inzien ook wel aan andere tandjes te zien zijn, maar als je de foto's van de slides bekijkt zie je dat vooral aan bovenste snijtanden, meer zou ik er persoonlijk niet achter zoeken

Lotte

15-01-2009 09:22:04

en moet je die dan doorverwijzen naar de tandarts? maw is er iets aan te doen?

Jolin

15-01-2009 09:30:38

ja, doorsturen naar de tandarts, want men kan het defect goed bijwerken met composiet.