RX opklaringen

Live forum: /viewtopic.php?t=17640

Lotte 2

24-01-2009 20:00:19

bij de folliculaire cyste staat dat de cyste bij de tandkroon ligt. hierdoor is er een sterke verdringing van de tand, tot aan de orbitabodem bv.. betekent dit dan dat die cyste zowiezo bij een tand ligt die nog niet doorgebroken is?? of hoe geraakt die tand anders tot aan de orbitabodem?

en er staat ook ergens "het vestibulaire slijmvlies" van de processus alveolaris. wat is dit precies?

bij de oplossingen staat ook dat je bij nasopalatinale cyste geen tandverzorging moet geven. waarom niet?

Ruth

25-01-2009 14:56:45

en er staat ook ergens "het vestibulaire slijmvlies" van de processus alveolaris. wat is dit precies?

bij de oplossingen staat ook dat je bij nasopalatinale cyste geen tandverzorging moet geven. waarom niet?

Vestibulaire slijmvlies van de proc. alveolaris: ik vermoed dat de mondholte het vestibulum is, dus de kant van de mondholte en niet de kant van de kaken.

Bij een nasopalatinale cyste is geen tandverzorging nodig omdat dat een fissurale cyste is. De tanden liggen dus niet aan de oorzaak en moeten ook niet getrokken worden of zo. (in tegenstelling tot bij de odontogene cysten)

Anonymous

25-01-2009 15:46:26

ahja tuurlijk, klinkt logisch! dankuwel!

en weet je dan eventueel ook wat ze bedoelen met "retrocommisurale" leukoplacie? (iemand anders mag ook proberen natuurlijk:))

Heleeen

25-01-2009 18:24:21

http://www.medica.be/forum/viewtopic.php?t=16933

*Loesje

27-01-2009 21:14:57

pff, heeft er iemand in twee woorden een idee hoe de normale ontwikkeling van tanden gaat, wat zijn Messenez & serrescellen? follikels? (het lieve google geeft mij eicelfollikels tot en met, maar da's het allicht net niet)

En idd nog steeds die eerste vraag, als 'n folliculaire cyste aan de KROON ligt, wilt dat dan zeggen dat die tand nog nie uitgekomen is? Want de kroon ligt normaal toch buiten?:)

Boehoe @ de stomacursus zonder prentjes en uitleg!

inewesthovens

27-01-2009 21:36:32

Ja, ik denk dat over het algemeen dan geen tand is doorgebroken.

Embryonale en latere ontwikkeling van de tanden: ook niet aan mij besteed :D Het enige dat ik weet is dat Malassez- en Serescellen restepitheelcellen zijn. Ik denk dus dat die (per ongeluk) achterblijven tijdens de ontwikkeling en doorbraak van de tand.

De cursus is idd barslecht. Op de slides staat niet genoeg en in de les is te weinig les gegeven. Bahbahbah...