job

Live forum: /viewtopic.php?t=21270

Rien

03-01-2011 18:39:14

Waarom zou een god bestaan als er zoveel lijden is.
1) god als rechtvaardige rechter.
JOB: Ik snap eigenlijk niet waarom dat verhaal van Job verteld wordt. Die Job had toch nie iets gedaan waarvoor hij gestraft moest worden? Als ze god als 'rechtvaardige rechter' willen voorstellen, kon hij toch beter een of andere misdadiger 'bestraffen'...Alle, ik heb wss de essentie weer nie gesnapt:/

Bart

03-01-2011 18:44:52

Ist ni zo dat satan zei dat hij twijfelde aan het vertrouwen van Job in God? Ik denk da Job idd niets fouts gedaan had, maar satan had m een serieuze loer gedraaid! :)

Rien

04-01-2011 09:06:51

en God doet gewoon mee, das toch ook nie schoon.
Stoeme reilgie, niks voor mij!

jo

04-01-2011 15:40:46

Satan gelooft niet dat Job onvoorwaardelijk in God gelooft ("iedereen gelooft in God omdat het nuttig is om te geloven" zie maar naar het "god als rechtvaardige rechter"-denkbeeld): op een manier dus dat hij niets moet krijgen van God, hij gelooft dus zelfs als hij niets in de plaats terugkrijgt. Job zegt dat hij wel gelooft, en dus vraagt Satan of hij Job mag testen...
En zo gebeure het: alles wordt hem ontnomen.
Zijn vrienden geloven wel in God als "de rechtvaardige rechter": boontje komt om zijn loontje, zeggen zij. Job "moet" dus zeker iets mis hebben gedaan. Zelfs zij bekijken Job dus scheef.

Job wordt boos op God, en roept tegen hem. Maar hij blijft wel geloven in God, want hij is boos op "hem", iemand die wel "bestaat". Satan heeft het spelleke dus verloren.
Als dankbaarheid voor Job zijn "onvoorwaardelijke" geloof in hem geeft God hem alles terug wat hij verloren was.

Ook zegt God dat de vrienden van Job hem op een foute manier bekijken: hij is namelijk niet akkoord dat hij een 'rechtvaardige rechter' is. (zie maar p 62)