p 79: paradox dat de naastenliefde een gebod is

Live forum: /viewtopic.php?t=21420

BarbaraD

13-01-2011 11:26:52

ik versta niet goed hoe hij die link maakt met het bovenstaande

Eerst zegt hij dat het appel dat van de lijdende ander uitgaat een opvordering is, maar geen dwang. Maw het helpen van de ander is een ethisch moeten, doch geen natuurnoodzakelijk moeten. Dus je hebt de keuze, je kunt dit evt naast je neerleggen.

En dan leidt hij daaruit af dat naastenliefde een gebod is. Hij stelt oa de vraag: en mensen kunnen hun hart toch niet dwingen iemand lief te hebben? Maar zo'n ethisch appèl is toch net GEEN dwang, maar slechts een opvordering... Dus het probleem stelt zich toch eigenlijk niet?

Loewie

13-01-2011 11:39:32

het is fysiek geen dwang, niemand dwing u om die man te helpen, maar het is ethisch wel een dwang, je moet hem helpen, je moet hem dus barmhartigheid tonen, je moet hem dus naasteliefde tonen, wat betekent dat je verplicht bent hem lief te hebben

het gaat dus om een ethisch moeten, zonder fysieke dwang uiteraard. Probleem stelt zich dan nog altijd. Bij liefde is er van ethische dwang geen sprake. Je bent niet verplicht iemand te begeren

BarbaraD

13-01-2011 11:43:05

ach zo,

met die zin 'en mensen kunnen hun hart toch niet dwingen iemand lief te hebben' bedoelt hij eigenlijk dan 'ethisch dwingen' want van andere dwang is er geen sprake

juist?

Thx !

Loewie

13-01-2011 11:53:17

just

Tim V

13-01-2011 18:06:14

Pff die religie wordt me duidelijk teveel :).

Loewie

13-01-2011 18:45:00

vanuit mijn kwetsbare naaktheid ofwat?