Banale verkoudheid

Live forum: /viewtopic.php?t=19508

Anne|ies

27-10-2009 14:30:47

Het is - zeker deze dagen - zowat de meest frequente pathologie die we tegenkomen, dus ben ik wel benieuwd naar wat jullie hiertoe voorschrijven.

Ikzelf heb het voorschrijfgedrag van mijn PO overgenomen (door het langdurige bijzitten :-) ), wat steeds hetzelfde is. Nu ik stilletjes aan beter op gang kom, durf ik al wat te varieren, maar toch nog te weinig.
In de praktijk waar ik vorig jaar stage deed, werd dat veel meer gedaan en werd er bv rekening gehouden met het soort hoest en neusloop vs -verstopping.

De meest gebruikte medicatie bij ons is:
- Nasonex, 2x in elke neusgat 's ochtends
- Aerinaze, 2x per dag bij de maaltijd
- Cotrane folcodine, 3x/dag.
- Orofar of Lemocin keeltabletjes
- Dafalgan forte tot 4x/dag

Bij hardnekkige neusverstopping/postnasale drip:
- Aerinaze vervangen door magistraal bereide 'polaronil'
Dexamethasone 0,25, Claritine 10,5mg (30gelules),
2x/dag week 1, 1x/dag week 2
of
- korte kuur Otrivine neusspray (max 8-10dagen)

Willem

27-10-2009 14:40:22

Qua hoestremmer ben ik fan van Nortussin, omdat dat de combinatie geeft van dextrometorfaan (niet echt bewezen, maar toch bestanddeel van zowat elke hoestsiroop niet op code´ne-basis), fenylefrine (denk dat de prikkelhoest vaak voortkomt uit afzakkende slijmen), een mucolyticum en iets anti-allergisch tegen de overgevoeligheid. Ofwel was de vertegenwoordiger gewoon zo overtuigend, maar zelf gebruik ik 't ook.

Als er echt ziektegevoel is (moeheid, warm-koud...), en daarbij een hoest of platte stoelgang durf ik soms ook Nevrine Code´ne te geven voor korte tijd. Dat bevat ook coffe´ne dat als opkikker kan werken. De code´ne is nog wat hoeststillend/constiperend erbij.

Als basisbehandeling bij alleen een gewone neusverkoudheid geef ik meestal ook gewoon nesivine en paracetamol naar nood.

Anne|ies

10-11-2009 12:55:49

Ik vroeg me ook nog af wat jullie bij kinderen zoal voorschrijven, vooral van hoestsiropen enzo?

Bij kleine kindjes: meestal aerosol
- 1 amp Atrovent
- Ventolin 1druppel/3-4kg (of gewicht/2 en dat verspreid over x aantal aerosols)
- 1 cc fysiologisch OF pulmicort (slijmerige hoest) OF fluimucil (besmet neusje)

Bij grotere kinderen:
- Toplexil siroop
- Siroxyl
- Rhinathiol antirhinitis
Maar hier heb ik eigenlijk heel vaak het gevoel dat ik even goed suikerwater kan geven :-)

marjoleintruyers

15-11-2009 19:11:02

Ongeveer gelijkaardig schrijf ik voor,
wat ik wel goed vind voor kinderen met groengele snottebellen is een magistraal neusspoelmengsel met lokaal antibioticum en corticoid en vanalles samen, overgenomen van de nko arts, op stage pediatrie gaven ze voor witte loopneus argyrol ( zilvernitraat)1 percent in water 1/4 pipet 2 keer per dag of 1/2 als wa ouder, en heb da eens voorgeschreven zelf, zou naart schijnt neus heel goed opdrogen, maar de mensen vertellen wel achteraf dat ze er 5 apotheken moeten voor aflopen in duffel, terwijl ze dat op mijn stage in mechelen continu voorschreven.
Voor volwassen met verstopte neus zou sofrasolone neusspray straffer zijn dan nesivine en otrivine en rhinospray,...: weer zo n mengsel van cortisone en lokaal AB en vasoconstrictor, maar dan eerder voor ne zwaar verstopte neus met groen snot. klinkt allemaal totaal nie evidence based en vanaf maart ga k et allemaal nekeer zelf testen denk ik.
Voor slijmerige hoest waarvan ge slijmen moeilijk kunt ophoesten acetylcysteine zakjes, prikkelhoest als het door postnasale drip komt dus iets voord e neus en snachts paracodine pilleke. Er zei een madam opd e wacht dat ze van hare dokter altijd acedicone kreeg, maar da moet ge zelf met de hand voluit schrijven, dus dan leek mij die paracodine toch veiliger.
En bij koorts bij kinderen perdolan afwisselen nurofen.
tot volg week X bij deze mijn eerste bericht op het medica forum :-) waar staat de knop verzenden???

marjoleintruyers

15-11-2009 19:17:02

En bij een kind dat hoest voornamelijk snachts dat het duidelijk door de neus komt dus die neusspoeling, en als k toch iets hoor op de longen aerosol maar ehb da nu nog maar ene keer nodig gehad. Atrovent voor veel slijmen en ventolin als ze piepen, en pulmicort bij valse kroep. en siroxil bij oudere kinderen, das denk ik gewoon acetylcysteine dus enkel bij slijmerige hoest.
keelpijn bij volwassen medica keeltabletten, vind ik zelf beter als de andere, kunt ge heel lang op zuigen. Alleen zone vieze muntsmaak.
Grtz

Karolien M

16-12-2009 13:05:25

dit is volgens mij sidns vorig jaarergens neit meer op de markt - paracodine is iets midner straf, maar werkt vrij efficiŰnt- gebruik dit voornamelijk voor vervelende prikkelhoest 's nachts