trichomonas vs gardnerella

Live forum: /viewtopic.php?t=16263

Goedele Landuyt

06-07-2008 16:22:39

Naar het schijnt was het herkennen van vaginitiden op fotoís een station bij de stationsproef 1ste zittijd. Ik heb mijn stationsproef in 2de zit, dus ben ik gaan zoeken via google images naar fotoís van de verschillende soaís en naar fotoís van bacteriŽle vaginose (Gardnerella) en schimmelinfectie (Candida albicans).

Nu lijkt het me dat Gardnerella en Trichomonas (een soa) nogal sterk op elkaar lijken. Hoewel in de cursus staat dat de afscheiding bij Trichomonas geel-groen is, vond ik fotoís van witte vaginale uitscheiding met luchtbelletjes erin, zoals je die aantreft bij Gardnerella. Ik zou die 2 mbv fotoís dus moeilijk van elkaar kunnen onderscheiden, tenzij we er de klachten van de patiŽnt bijkrijgen en de dame in kwestie klaagt van een hinderlijke geur (want dan ga ik resoluut voor Gardnerella).

Als er andere mensen tips hebben om trichomonas en gardnerella van elkaar te kunnen onderscheiden op foto, dan hoor ik die graag. Of als je me kan vertellen of we er de anamnese van de dame bijkrijgen, dan zou dat ook fijn zijn.

Anne|ies

06-07-2008 18:45:19

het is idd met klachten er bij gegeven en soms zelfs met microscopie (bv bij Gardnerella) zodat je niet kan missen